Jag har ett ISK konto där jag har aktier och fonder till ett dagsvärde av 700000 plus för ytterligare handel ca 40000
Ska jag summan 40000 överföra till sparkonto. Men då är problemet, för att överföra en summa till nya aktie eller fonder för eventuella affärer.
Det medför väl vissa kostnader ?
För det som är bundet i affär ca 700000 kan jag inte göra något åt eller?
Lasse
Om det är ett ISK spelar handel ingen roll. Inte heller försäljning eller uttag.
Insättning och det värde som står i ISK beskattas löpande.
De 40000 kr får du skatta på för varje kvartal som de sitter inne på kontot. Du skattar också en kvartalsskatt på insättningar. Så om du har tänkt investera pengarna detta kvartalet eller nästa kvartal, då kan du lika gärna ha kvar dem på kontot. Om du tänkt ha pengarna likvida längre tid än två kvartalsskiften, då kan du lika gärna ta ut dem och sätta på ett sparkonto med ränta.
2022 betalar du ca 0,09% skatt per kvartal på ISK så på dina 40000 kr blir det ca 36 kr i kvartalet i skatt.
Tack för din åsikt
Gott nytt år
Är det inte så att ISK kontot avläses sista dagen i varje kvartal? Mars juni sept och dec. Det innebär isåfall att om man har likvida medel på en miljon eller mer kan det vara idé att ta ut pengarna imorgon 39/12 och sätta in dem igen efter årsskiftet??
Du betalar även skatt på insättningar, så för att tjäna på att ta ut pengar måste det vara över minst 2 kvartalsskiften.
Första dagen i kvartalet och som @William_Westerlund säger - även vid insättning.
Men att laborera med så’nt när skatten är som den är just nu känns mer besvärligt än meningsfullt, tycker åtminstone jag.
Utöver det som nämnts ovan, dvs det är både insättning och behållning som beskattas, och att det därför är kostnadsneutralt att ta ut pengarna strax före ett kvartalsskifte och sätta in dem strax efter (som då kostar lika mycket som att du skulle haft dem där hela tiden), så är det ju värt att nämna att dina 700k på ISK är ungefär 7 gånger så högt som det av (s) tidigare i år föreslagna taket på 100k för ISK. Därefter ska det inte alls vara så billigt att ha pengarna där. Så att fundera på när uttag/insättning av några 40k ska ske för att spara några hundralappar, när man istället bör fundera på vad man borde rösta på och inte i nästa val, är som att sila mygg och svälja kameler
Tack för upplysningen.
Gott nytt år.