Isk insättningar, månadsspara

Hej, jag har precis öppnat ett isk-konto hos Nordnet och funderar lite på insättningar.

Jag har köpt 2s indexfonder och en räntefond för en summa och ställt in att jag nu vill börja månadsspara i dessa fonder.

Läste nått inlägg där det står att varje insättning beskattas så undrar om det är bättre att göra färre men större köp istället för varje månad?

Är helt ny i den här världen så kanske dum fråga , så var lite snäll.

Tack på förhand!

1 gillning

ISK-skatten är kring 0,2% per kvartal. Förväntad avkastning per månad på börsen är långt mer än så. Man bör alltså inte offra en månads avkastning för att slippa skatten.

3 gillningar

Förväntad avkastning på börsen är omkring 0.18 promille per dag, ISK-skatt på insättningen är 2.2 promille, så rent statistiskt är det optimalt att vänta om det är mindre än 12 dagar till kvartalsskifte (Insättning på 10000 kostar alltså 22 kronor i skatt samtidigt som börsen avkastar 1.8 kronor i förväntan per dag. Att hålla på och optimera för detta drunknar i andra osäkerheter)

Dessutom så låter det som att du är ny med investeringingar så du kanske inte ens kommer upp i avdragsgränsen för skatten (dvs skattefritt under 150k i år och sedan 300k fr.o.m 2026)

3 gillningar

Skatten räknas vid kvartal. Teoretiskt kan du spara om du bara sätter in efter varje kvartal istället för varje månad. Men det är minimala summor vi talar om.

Hur stora köp du gör spelar ingen roll. Det handlar om hur mycket pengar du för över till kontot.

Tack för svar , jag visste att det inte var skatt på belopp upp till 150000 men trodde att det var en avgift per insättning som skulle beskattas.

Nej det beskattas inte per insättning. Totala insättningarna under året ingår när man beräknar skatten, men om det är många små eller få stora insättningar spelar ingen roll (när insättningen görs spelar däremot viss, men försumbar, roll eftersom totalbeloppet vid varje kvartalsbryt också ingår i beräkningen av skatten.

2 gillningar

Skatten beräknas på schablonintäkten, schablonintäkten beräknas baserat på innehav 1 dagen varje kvartal, samt insättningar.

Ett försök att förenkla.
Det finns två olika saker som det räknas på.

1. hur mycket du har i ditt konto. Detta räknas på ett genomsnitt av det du har vid 4 olika tillfällen per år
  2. Hur mycket du lagt in. Räknas på helår.

För punkt 1 så kan det ge en maaargineelll skillnad om man sätter in mer timeade klumpsummor. Men inte värt att tänka på om vi inte snackar multimiljonbelopp. Å har man så mycket är det inte heller värt att tänka på längre.

För punkt 2 spelar det ingen roll när du lägger in, utöver vid årsskiftet kan det vara smartare att vänta ett par dagar.

Summa summarum: Automatiskt månadsspar är ett superbra alternativ och rekommenderas starkt.