Förlåt, kanske frågan är dum men jag hittar inte svar och SKV lyckades inte helt förklara så jag provar att fråga här. Har jag förstått saken rätt att man beskattas ungefär 1% av värdet på ISK årligen? Nästa är blir 150-tusen skattefritt och nästkommande år 300-tusen? Och SKV nämnde även att skatten påverkas av hur många insättningar man gjort under året. Betyder det isåfall att det är en nackdel att månadsspara, och att man istället borde nöja sig med en årlig större insättning? Stämmer det vidare att man inte beskattas vid uttag av pengar från ISK?
Inte riktigt så. Eftersom du tjäner mer i längden på att vara investerad. Om du endast gör en insättning per år förlorar du både ränta på ränta och förväntad avkastning (som är störra en den ena procent du skattar för på ISK). Hoppas det duger som förklaring.
All insättning är en del av underlaget för skatteuträkningen.
Tittar vi på enskilda kvartal så spelar det ingen roll om du sätter in 10’000 5:e januari eller 10st insättningar jan-mars à 1000kr. Det är totala summan siste mars som är underlaget för insättningarna.
Nej, du ska inte tolka det som att det handlar om att antalet insättningar som påverkar.
Vad det handlar om är att varje kvartal så vill skatteverket uppskatta ungefär hur mycket pengar du haft på din ISK det kvartalet. En approximation är att titta på hur mycket pengar det finns första dagen samt hur mycket du satt in på kontot det kvartalet. Detta gör dessutom så att man inte kan undkomma skatt genom att alltid ta ut alla pengar precis innan avräkningen görs, och sen sätta in direkt efter. Gör man detta över året så blir slutresultatet att skatten beräknas på ingångsvärde varje kvartal, samt alla insättningar.
Du blir inte beskattad vid uttag. Däremot så beskattas du för hela kvartalet även om du tar ut pengarna 2 dagar in i kvartalet (det är alltså dumt att sätta in och ta ut pengar samma kvartal, eftersom du då beskattas för hela kvartalet, men inte har pengarna investerade hela kvartalet)
Du kan naturligtvis undkomma skatt genom att inte sätta in pengar, men det är lika smart som att minska inkomstskatten genom att begära lägre lön av sin chef.
Ja, du beskattas vid insättning och värde per kvartal. Om du tar ut så blir det ingen ytterligare skatt.
Men om du tar ut 1000kr 10 mars och sedan sätter in dem igen 25 mars så blir det skatt på insättningen. Så man ska inte leka med insättningar och uttag
Nja, förväntad avkastning är runt 0,15% samtidigt som skatten är runt 0,25% så sämre odds än stryktipset. Jag har inga svårigheter att avstå dåliga vad även om jackpotten kanske, kanske kommer.