Jag har förstått att insättningar till ISK-kontot spelar roll när skatten beräknas.
När jag köper fondandelar till ett ISK-konto som jag har i Nordea verkar det som om jag inte kan byta likvidkonto utan det är ISK-kontot.
Med andra ord så måste jag först sätta in pengar, vilket ökar skatten, och sen köpa fondandelar.
Är detta almänt eller är det bara Nordea som har den här konstruktionen?
Tack för hjälpen!
Det är insättningen på ISK och innehavet varje kvartal som är grund för skatteberäkningen. Du kan sedan köpa och sälja hur mycket du vill inom samma ISK utan att det genererar skatt.
Alla banker och mäklare funkar likadant. Du kan inte handla med pengar som inte finns på kontot. Syftet med insättningsskatten är att det inte ska löna sig att sälja av hela innehavet innan kvartalsskifte för att sedan köpa tillbaka det igen i det nya kvartalet.
Skatteverket har tydliga exempel på sin hemsida:
Exempel
Peter öppnar ett investeringssparkonto under det första kvartalet 2022. Han betalar in 40 000 kronor under det första kvartalet och sedan ytterligare 20 000 kronor under det tredje kvartalet. Under året stiger värdet på Peters tillgångar på investeringssparkontot (utöver gjorda insättningar).
Uträkning av kapitalunderlag för investeringssparkonto
Värde och insättningar Belopp Värdet vid ingången av första kvartalet (1 januari) 0 kronor Värdet vid ingången av andra kvartalet (1 april) + 41 000 kronor Värdet vid ingången av tredje kvartalet (1 juli) + 43 000 kronor Värdet vid ingången av fjärde kvartalet (1 oktober) + 65 000 kronor Insättningar under året + 60 000 kronor Summa av värde och insättningar = 209 000 kronor För att få fram kapitalunderlaget ska summan av värde och insättningar delas med fyra:
209 000 kronor ÷ 4 = 52 250 kronor.Schablonintäkten som är förifylld i Peters deklaration
Schablonintäkten räknas fram genom att kapitalunderlaget multipliceras med 1,25 procent. Den schablonintäkt som kommer att finnas förifylld i Peters deklaration år 2023 blir 653 kronor (52 250 kronor × 1,25 procent).
Schablonintäkten beskattas med 30 procent
Eftersom schablonintäkten beskattas med 30 procent i inkomstslaget kapital kommer Peter att få betala 195 kronor i skatt på sitt investeringssparkonto (30 procent av 653 kronor). Det är 0,375 procent av kapitalunderlaget (0,375 procent av 52 250 kronor).
Finns det skattemässigt något man bör tänka på för att minimera skatteeffekterna om man inom familjen för över pengar från ett ISK till ett annat ISK ? (Läste någonstans att man kunde minimera skatten genom att ta hänsyn till kvartalen på något sätt men ser inte hur det skulle ha ngn positiv skatteeffekt?)
Eftersom skatten baseras på värdet vid kvartalets början plus insättningar under kvartalet så blir det dubbel skatt om du har värdet på konto 1 vid kvartalets början och sen sätter in beloppet på konto 2 under kvartalet. Dvs du får skatta på samma pengar på båda kontona.
Om du däremot tar ut pengarna innan kvartalsskiftet och sen sätter in pengarna direkt efter kvartalskiftet så blir det bara skatt på konto 2. Men risken är ju att man måste stå utanför marknaden några dagar.
Tack för svar!
Passar på att fråga en sak till kopplat till ISK… ![]()
När man för över pengar mellan sina egna ISK konton, spelar det någon roll skattemässigt om pengarna mellanlandar på ett vanligt sparkonto/depå etc när de förs från ISK1 till ISK2?
Ja det blir nog oundvikligt om du ska ta ut pengarna i slutet av ett kvartal och stoppa in de i början av nästa. Pengarna behöver mellanlanda någon annanstans ett dygn eller två.
Eller så struntar man i det och lever med lite extra skatt då man får mindre krångel och mindre risk att börsen hinner gå upp just de dagarna man stod utanför.
Jo, så blir det ju om det handlar om olika ISK inom familjen, men min fråga denna gång gällde egentligen ens egna ISK konton
-)
Det ska ju vara skatteneutralt att flytta mellan egna ISK:n och man behöver inte ta hänsyn till kvartalen men gäller det också om pengarna mellanlandar på tex ett lönekonto på vägen från ett ISK i en bank till ett annat ISK i en annan bank (med samma ägare till bägge ISK kontona)?
Sitter och gör en egen excelmall för att räkna på jämkning inför 2024 pga bostadslånens höga räntor. Har därför läst på en del på skatteverkets hemsida eftersom vi har både barnens sparande och vårt privata pensionssparande i ISK. Har läst det exemplet du hänvisar till här ovan och även letat runt här i forumet men har en fundering som jag inte sett något svar på (ny så är kanske inte så bra på att leta).
Varför skattas insättningarna två gånger? De finns ju både som en egen post och med i värdeökningen för respektive kvartal? Det hade känts mer rätt att bara ha värdet vid respektive kvartal? Eller har jag gjort en logisk tankevurpa?
Nej, landar det på lönekonto mellan så räknas insättningen en gång till.
Förmodligen för att annars skulle det finnas ett kryphål att undvika skatten genom att ta ut alla pengarna dan innan varje kvartal och sen sätta tillbaka de dan efter.
Varför värdet endast samplas en gång i kvartalet kan man ju fråga sig, bankerna kan ju uppenbarligen räkna ut årskapitalinkomsten på t.ex. ett bankkonto med ränta med insättningar och uttag.