ISK och ränteutgift

Jag undrar om jag räknar rätt:

Ett exempel:

Vi bortser från den skattefria delen (150k, 2025 och 300k, 2026).

Värdet på min ISK är 1 000 000 1 jan, 1 april,1 juli, 1 okt.

Totalt underlag 1 miljon.

Schablonintäkten blir 29600kr vilket blir 8880 kr i nettokostnad(30%)

Låt oss säga att jag har en ränteutgift på 29600kr samma år.

Jag har dock ingen inkomst av tjänst(lön) av göra avdrag med.

Kan jag då istället kvitta schablonintäkten mot ränteutgiften och på det sättet spara 8880kr?

Tacksam om ngn kan ge klarhet i detta.

1 gillning

Ja: Kan jag kvitta bort schablonintäkten på ett investeringssparkonto mot t.ex. ränteutgifter som jag har betalat under beskattningsåret? | Skatteverket

1 gillning

Sker inte kvittering /uträkning per “automatik”/ uträknat i den slutgiltiga deklarationen?

2 gillningar

Ja, vinst/förlust på kapital sker automatiskt, och underskott tas automatiskt över till inkomst på tjänst om sådan finns. Är allt inrapporterats ska man aldrig behöva göra något

1 gillning

Håller med övriga här uppe. Ja. Det görs automatiskt på deklarationen.

Om jag inte minns fel så är det till och med så att kvittningen alltid görs först. Det är bara det som blir över efter ev kvittning som är beroende på lön.

Du kan testa med dina siffror här, så ser du på slutet hur de räknar:

1 gillning

Tack för alla svar!

Har en annan fundering ang Kapitalförsäkring och ISK:

Om man ev kommer behöva pengarna till ngt annat utanför börsen(bostadsinsats) är det väl bättre att välja ISK eftersom man betalar för den tiden pengarna är där. Om man sätter in 1 miljon på KF i januari så åker man på avkastningsskatt på 10650kr även om man tar ut dem t.ex 30 mars.

På ISK skulle samma scenario bli 2662kr.

Har jag räknat rätt?

Nej, för KF stäms också av kvartalsvis då skatten dras. Åtminstone i de KF jag haft

Ja, kvittning mellan schablonintäkt och räntekostnad sker automatiskt till 100%. Testa räknaren som @axr länkar till

Däremot om det varit en realisationsförlust på AF/Depå pga tex försäljning av aktier eller andra noterade värdepapper med förlust då sker kvotering dvs avdrag med 70% av förlusten.

Tex 100 kr i schablonintäkt och 100 kr i förlust på AF så dras 70 kr av från schablonintäkten så 30 kr beskattas med 30%

Bara så du och andra är medveten om att det spelar roll i vilken typ av tillgång som förlusten skett (räntekostnad vs aktie-realisationsförlust) hur kvittning/kvotering går till mot schablonintäkten

Det var åtminstone något som jag hade glömt bort. Kvittning med 100% vs kvotering med 70%.

Jo - Skatten (egentligen en avgift) betalas kvartalsvis, men den baseras på innehavet 1 januari samt insättningar per halvår.

2 gillningar