Har funderat lite och kommit fram till att jag tröttnat obalansera min portfölj och tänkte köra över allt till Lysa, har idag KF privat och KF för företag
Hur ska man tänka här kring skatten så man inte får betala mer än nödvändigt för att göra denna flytt? Vill minnas det finns olika brytdatum
Rör sig om cirka 3 miljoner SEK så kan ju vara värt och vänta lite om det lönar sig skattemässigt
Om du timear flytten så att kapitalet är utanför ISK 1/1, 1/4, 1/7 eller 1/10 så beräknas schablonskatten på ett sådant sätt att skatt för behållning och insättning tar ut varandra. Beskattning av KF utgår från årets insättningar samt behållning 1/1.
Skatteeffekten är försumbar jämfört med vad kursen hittar på under tiden kapitalet är utanför marknaden.
Den risken går ju till viss del att neutralisera om du sprider ut överföringen i små portioner och fördelar under en längre tid.
Min tanke var nog att göra det då och då, är ingen brådska, som du säger kan ju börsen röra sig rätt mycket på låt säga 5-7 dagar eller vad en flytt kan ta, därmed vill jag nog dela upp det lite
Så man ska säkra upp då att pengarna tas ut på morgonen dagen innan dessa kvartalsskiften om jag förstår det korrekt?
Det behöver ju inte timeas så exakt. Det räcker med att någon av de 5-7 dagarna du pratar om infaller över kvartalsgränsen. Bara för att du trycker på sälj-knappen är det inte säkert att transaktionen går igenom precis så som du tänkt. Det kan vara bra att ha lite marginal.
Med de siffror du anger diffar skatten på ungefär 10 000 mellan att göra den tänkta transaktionen perfekt kontra på det minst fördelaktiga sättet.
Om man tror på idén att det inte går att förutspå börsen men att den ökar i snitt runt 7% per år, så är den minst dåliga gissningen att du förlorar i genomsnitt 900 kr om dagen i trappan avkastning för varje dag kapitalet är oinvesterat.
Naturligtvis stämmer det inte överens med verkligheten, men det kan ge en fingervisning om risken att flytta kapital.
så det är själva uttaget det är viktigt att det kommer på rätt sida, medans köpet på “andra sidan” kan ske lite senare utan att det spelar nån större roll?
KF har andra brytdatum och beräknas annorlunda mot ISK
Så beräknas kapitalunderlaget för en Kapitalförsäkring:
Ingångsvärde: Värdet på kontot den 1 januari tas med till 100 %.
Första halvåret (1 jan – 30 juni): Alla insättningar tas med till 100 %.
Andra halvåret (1 juli – 31 dec): Alla insättningar tas med till 50 %
Jag hade behållit KF nästan året ut, sålt av och tagit ut pengarna före årskiftet för att slippa de 100% som räknas in 1 januari. Därefter flyttat in det is ISK i januari
Ja, men kolla JFB:s svar. Tvärtemot vad jag skrev så beräknas skatteunderlag för KF endast 1/1.
Däremot stämmer det att vinsten du gör på att skatteplanera flytten snabbt riskerar att ätas upp av kursrörelsen under den tid då investeringen är utanför marknaden.
Man får chansa. Antingen lägre skatt och flytta hela kapitalet över nyårsskiftet eller högre skatt men försäkra sig emot att (hela) investeringen inte drabbas av ett plötsligt kursfall.
Börsen är rätt volatil. Jag hade nog inte vågat chansa på flytt över nyår.
tolkar det som att båda är viktiga att göra saker runt årsskiftet, var väldigt bra jag såg detta, tar utdelning från bolaget årligen i augusti, vilket då medför dubbel kapital beskattning det året först i bolaget och sen på samma belopp privat när jag för över till kf där, så ska börja ta utdelningar från bolaget i december istället då iaf som en mental kom ihåg till mig själv, bra diskussion detta
men som ni säger behöver man ju flytta över allt kapital där runt årsskiftet, det blir en stor risk om det händer nått på marknaden, kommer nog köra flytta successivt alternativt att när jag tar ut utdelning från bolaget så lyfter jag över det till lysa och köra nyskapandet där
skiljer så KF beräkningar mellan bolag och privatperson?
en ide som slog mig nu är att använda portföljbelåningen för att ta ut pengarna, då skulle man kunna ta ut pengarna sätta på lysa och samtidigt som pengarna kommer in där göra säljet på Avanza, inte helt tänkt igenom detta alternativ
Betänk att det åtminstone historiskt är ganska vanligt att börsen sjunker sista 1-2 handelsdagarna i december och sedan stiger igen 1-2 handelsdagarna i januari. Det är inte bara du som skatteplanerar, tex vill många realisera förluster innan sista december. Dvs du kan mkt väl förlora mer genom att sälja och köpa över nyår än du tjänar på skatten. Dock inte sett några siffror på detta på lång tid - kan hända att det inte är sant längre om daytraders och andra kortsiktiga har börjat tradea på det kapitalflödesmönstret…
Har räknat lite här nu, det blir rejält mycket mer skatt för att göra flytten mot att vara kvar, nån får gärna ifrågasätta nedan beräkningar, är för 3 miljoner i kapital
Var kommer 5.25 miljoner från? Ser att du har beräkningar men jag kan inte se varifrån de kommer då det är massa insättningar vad det verkar. Är det inte 3 miljoner som ska flyttas 1 gång bara? Siffran 84000 är ju helskum, det kan ju inte bli mer än 2*skatten hur du än klantar dig (eller, jo du kan ju sätta in på ISK i januari, ta ut igen direkt, och sätta in en gång till)
Skatten på 3 miljoner är ca 30000 på KF (kvantiserat på helår) och ISK (kvantiserat på kvartal)
Flyttar du dumt nog från KF till ISK i januari kommer du betala redan bokade 30000 på KF + 30000 på ISK (pengar på ISK alla kvartal)
Flyttar du ut i december från KF har du betalat 30000 det året, och betalar 30000 nästa år på ISK om du sätter in först efter nyår. Sätter du in på ISK i december betalar du 7500 för kvartal 4 på ISK, och 30000 nästa år