Har idag 2 olika globalfonder, men funderar på att flytta allting till Lysa, är det något som rekommenderas ?
Beror på ![]()
Vissa i formuet säger ja andra nej.
Jag gillar lysa och rekommenderar det till mina nära å köra som inte är så insatta. Gillar man att pilla själv så kanske det inte är rätt, eller så är det ännu mer rätt så man inte pillar…
Jag säger nej. Har haft lysa i typ åtta år men ska försöka avveckla… Och det är minsann inte lätt eftersom man blir rejält inlåst hos lysa. Det är en av anledningarna till att jag nu tänker dra plåstret en gång för alla.
Men med detta är det inte sagt att lysa är dåligt. Så kör det som känns bäst för dig!
Nu blev jag lite nyfiken, på vilket sätt känner du att man blir “rejält inlåst” hos Lysa?
Funderar själv på att börja investera via dem, men samlar gärna lite mer fakta om upplevelser innan jag bestämmer mig. ![]()
Vadå inte lätt att flytta? Jag gjorde en ISK-flytt från Lysa till Avanza och det tog mindre än en vecka tidigare i år. Det var verkligen inte svårt.
Lysa är ett utmärkt alternativ för den som vill hålla sig till en och samma strategi (marknadsviktat index) och minska risken för beteendemisstag förutsatt att man inte tänker använda belåning (möjlighet till hävstång, alltså belåning, finns nämligen inte hos Lysa).
Det finns många såna här trådar på forumet om du använder sökfunktionen så kan du fördjupa dig i Lysa VS globalfond. Men att man skulle bli inlåst på Lysa är trams, det är lätt att både ta ut och flytta pengar.
Gillar lysa för låg-och mellanriskhink. Har två olika ISK med, av mig mentalt personligen, förbestämd max-summa per konto. Tar från dessa konton vid större köp, om det behövs, eller vid resor osv- som är svårt att planera i tidsperspektiv. Har ett 60/40 (100 000) och ett 30/70 (50 000) (aktier/ränta). Avkastning som överstiger värdet jag satt som mål ska jag nog börja föra över till ett 100/0 på lysa.
Har majoriteten av pengarna på Avanza i global indexfond.
FÖRDEL: Svårare att pilla, lätare att låta bli att kolla kanske, bred spridning (jag uppskattar främst räntedelen - för de 10% jag har i ränta på Lysa skulle jag ha byggt upp en så bred ränteportfölj själv)
NACKDEL: Eventuellt kanske 0,1% “för hög” avgift jämför med bra idxfonder
Har Lysa själv för en del av kapitalet (har min ISK på 4 ställen för jag är i testfas och kommer ev konsolidera senare)
Ta ut pengar från Lysa går bra men det går väl inte att göra en ISK-flytt och slippa ligga utanför marknaden? Detta eftersom motsvarande innehav inte finns på andra sparplattformar.
Jag har börjat spara i Lysa, efter undersökningen landade på 90/10. Investerar en rätt lite del av månadssparandet där, för min del kändes det mest roligt att även testa en fondrobot.
Så största investeringen är fortfarande på Avanza.
Svar till dig och aktieugglan. Inlåsningen handlar om att man inte kan flytta från lysa till något annat utan att en försäljning sker och att man ligger utanför marknaden en period. Att ligga utanför marknaden kan bli rejält kostsamt om man har otur och om det rör sig om en stor summa pengar man tänkt flytta.
Har man däremot tex dnb global indeks på Avanza kan man flytta hejvilt mellan börsmäklare utan att behöva ligga utanför marknaden.
I övrigt håller jag med om lysas fördelar.
Aha, förstår hur ni menar. Visst, det introducerar väl en risk om börsen skulle tokrusa precis när man flyttar, man kan ju också ha tur så att den rasar i samband med flytten. Oftast blir väl några dagar utanför börsen marginellt i det långa loppet.
Det är en sak om man väntar i månader eller år, fine det blir en stor kostnad på missad avkastning.
Men nu pratar vi om ett par dagar, imho, hur marknaden förändras inom veckan är helt ointressant då jag ska investera i flera år.
Spontant känns fel att säga “inlåsning”.
Är dina globalfonder aktiva och dyra? Byt.
Lysa är enkelt, dra igång något sparande på 5 minuter och sedan kan du fokusera på annat.
Är du intresserad av investering, skulle jag inte rekommendera lysa.
Globalindex har hoppat så mycket som tio procent på en dag. Trist om man missar en sådan dag och får tio procent lägre budget för resten av livet.
Konstigt egentligen att vissa robotar använder dessa specialfonder istf vanliga flyttbara fonder. Till och med en relativt dyr globalfond som SPYI för sjutton baspunkter årligen borde väl rymmas inom Lysas avgift.
Nej, det är inte ointressant. Har man otur missar man en av de bästa dagarna under året. Det finns ju statistik på det där med hur stor inverkan det har att missa de bästa dagarna. Säg att man har en miljon och har oturen att börsen stiger 10 procent under flytten. Då har man missat en stor del av årets uppgång och gått miste om 100 000 på ett bräde. Även om det bara skulle handla om 5 procent så skulle den där lilla flytten kostat 50 000 kronor. Till och med en procent och 10 000 kronor tycker jag är sjukt mycket pengar för att göra en flytt. Ännu värre blir det förstås om man har 2 miljoner eller 3. Jag vågar inte ens tänka på hur stor påverkan detta får i långa loppet när man missar decennier av ränta på ränta på dessa belopp.
En sak är dock säker, inlåsningseffekten blir värre och värre ju mer pengar man har. Därför känner jag att jag plåstret måste rivas innan det blir ännu värre.
När det gäller hur många dagar man är utanför marknaden har jag ingen aning. Allt sånt där är höljt i dunkel av någon anledning. De gånger jag flyttat har det tagit veckor men jag har aldrig flyttat på ett sånt sätt att jag ligger utanför marknaden så det har kvittat. Nu har det dock blivit viktigt.
Tycker att Gabriel tar upp något viktigt som man bör känna till Lysa.. Pengar investerade hos Lysa passar nog bäst som ändstation.
Ett instick är att detsamma gäller väl i så fall alla nischade globalfonder, ex Nordnet, Avanza och Montrose har alla egna globalfonder. Där behöver man sälja först och sen köpa något annat för att kunna flytta, det dröjer väl åtminstone 1-2-3 handelsdagar för detta, också en risk att man missar någonting men en flytt från Lysa bör ta ytterligare någon dag.
Hej!
Jag rekommenderar verkligen Lysa. Jag har haft det i 5 år nu. Jag flyttade allt från Avanza till Lysa för 4 år sedan tror jag.
Det jag tycker är bra med Lysa förutom jättebra avkastning är att jag inte kan ändra och pilla i sparandet och förstöra för mig själv. Lysa är också jättebra och när jag hade på Avanza blev det så lite investerat på varje fond nu blir allt investerat i samma om du förstår hur jag menar?
Detta support är jättebra också, och du kan ha sparkonto aktiefonder och räntor i olika konton om du skulle vilja ![]()
Min avkastning på 100% aktier i år är hittils + 18,48% sedan start + 66,1% på ett aktiekonto och plus 56,1% på ett annat.
På hela Lysa i år med aktier, räntefonder och sparkonto ihop + 8,6%
Jag har nästan 2 miljoner investerat med 1,1 på aktier så jag får väldigt hög avkastning. I år hittils plus 152 000 kr.
Jo, och det var ju förstås ingenting jag tänkte i början där 2018 när jag började månadsspara som smått på lysa. Allteftersom tiden har gått och summan ökat.
Nu börjar tankarna komma kring hur jag vill ha det långsiktigt. Vill jag ha pengarna utspridda på flera banker? Vill jag gå miste om värdepapperslån på en stor andel av sparandet (det som är på lysa)? Vill jag betala den där extra slanten som lysa kostar jämfört med de billiga och fina fonderna och etf:erna som nu finns hos andra banker? Om/när jag begår fire, var vill jag ha mina pengar då?
Spontant känner jag att jag vill ha maximal flexibilitet åtminstone och ju längre jag väntar med lysa desto dyrare och svårare riskerar det bli att flytta.
Håller med, det gäller alla liknande produkter och inte Lysaspecifikt problem.