Hej
Har letat runt i forumet ang följande om vad och hur man skall aggera föe att undvika dubbel beskattning som jag tror är den största orsaken utav kvarskatten jag fick för 2024.
Håller på att minska antalate ISK konton.
Planen är att sälja av alla aktier som jag har på Avanza ISK och KF konton.
Planen är att flytta detta kapital till min ISK konto på Avanza där jag har har fonder.
Nedan frågor som jag hoppas på att få hjälp med ang för bästa strategi/tillgångasätt för att undvika dubbel beskattning utav flytt utav kapital från KF till ISK.
Har nu ett kaptal på ca 190 ksek på Avanza KF och vill flytta till Avanza ISK.
När är bäst att flytta dessa i tid dvs dag innan kvartalskifte?
Hur snabbt går det att flytta en sådan summa ut från Avanza till ett SEB konto jag har och sedan in tillbaka till Avanza ISK och när och hur mycket?
Uppskattar all hjälp jag kan få ang tips och vägledning.
KF beskattning baseras delvis på värdet den 1 januari till skillnad från ISK där det beräknas utifrån värdet i början av varje kvartal.
Om du säljer av en KF under året så får du ändå betala skatten baserat på värdet i början av året, om du ska du flytta från KF till ISK så bör det därför göras över ett årsskifte.
I praktiken så blir det att sälja KF i slutet av december och sätta in på ISK i början av januari, för att nyttja beskattningen på KF till max och undvika ISK beskattning under samma år.
Se även Avanzas artikel om skatt på Kapitalförsäkringar;
@friisolen Tack!
men eftersom jag har just sålt av aktierna på KF, och vänta till December är att missa time in market, vad är “second” best step att göra för mig då?
Vad händer om jag skickar ut pengarna från KF till ett sparkonto den 31 Mars och sätter in dem på ISK kontot den 2 April?
Eller, det kanske är smartast att köpa en Global indexfond på KF med dessa pengar och sedan sälja i slutet på December om jag förstod dig korrekt, men…kan jag flytta då direkt från KF till ISK på Avanza den 2a Januari utan att behöva gå via ett sparkonto, och därmed undvika dubbelbeskattning?
Det stämmer inte. KF beskattas vid början av varje kvartal. ISK och KF beskattas identiskt. Skillnaden är att ISK-skatten kommer i efterhand i din deklaration, medan KF-skatten dras av exempelvis Avanza (om du har KF där), varje kvartal från ditt konto.
För att besvara TS: ta ut pengarna från där du ska ta ut de inom ett kvartal och sätt in de i den andra följande kvartal. Men… det är idiotoptimering. Låt mig exemplifiera:
Säg att du har 100 000 kr du ska flytta. Skatten per kvartal är 1/4 av årsskatten som f n är ca 1,1%, så vi pratar om 0,275% i skatt. Dvs 275 kr.
Är det värt att ha pengarna borta mellan två kvartal? Förmodligen hade du kunnat tjäna 1-2% i en företagsobligationsfond under tiden.
En sak till. De första 150 000 kr i ISK / KF är skattefria. Obs! Inte per ISK / KF utan totalt.
@fredrik123 , så med få ord att även om jag flyttar KF kapitalet nu till ISK så får jag fortfarande betala samma skatt på KF konto alla kvartal detta år?? tex 275 sek varje kvartal även om det kapitalet blir mindre kvartal 2 och 3 och 4?
Vad händer med ISK skatten då om jag flyttar KF medel till ISK den 2 April?
Förlåt men jag förstår inte fortfarande - jag vill veta vad som är smartast, för undvika dubbelbeskattning eftrsom antagligen så var flytt utav KF medel till ISK den stora boven utav den enorma kvarskatt jag fick för 2024.
Ska förtydliga är det uttaget från KF och insättning i ISK och inte försäljningen/köpet som är avgörande för skatten.
Med det jag skrev så är ditt föslag här nog det bästa, att nyttja det skatteutrymmet på sätt, eventuellt kan man optimera det ytterligare om ma har månadsutdelade värdepapper eftersom utdelningen under befintliga året inte är underlag för skatten på KF.
Precis, sen gör du uttaget från KF och insättning på ISK på vardera sida om årsskiftet utan påverkan på skatten totalt sett.
@fredrik123 Den är en vanlig missuppfattning att det är identiskt mellan KF och ISK!
Skattesatsen är den samma men sättet att beräkna skiljer sig markant;
KF - en gång per år för värde samt per halvår för insättningar med olika viktning för första halvåret (100%) och andra halvåret (50%)
ISK - kvartalsvis för värde samt insättningar summerat delat på fyra
Och sen hur det dras kvartalsvis från konton för KF respektive på deklarationen på deklarationen året efter för ISK.
Se även exemplet från Nordnet sida om KF skatt;
Dom länkar också till ”kontots återstående avkastningsskatt under Mina Sidor följt av Försäkringsbesked på Nordnets hemsida.”, där man kan se hur totala årliga skatten är oförändrad per kvartal trots att man gjort förändringar i KF inför ett kvartal.
@friisolen Tackar! så om jag har förstått det korrekt:
Dvs jag gör ett uttag /flyttar pengarna från KF kontot den 31 December och lägger dem på ett sparkonto den 31 December och sedan den 2 Januari, så sätter jag in dem på mitt ISK konto?
@Alex67 Precis! För lite marginal skulle jag nog se till att uttaget är gjort åtminstone dagen innan sista bankdagen på året, det är den 1 januari som ställer till det för KF beskattningen, just det hände mig och jag ser det hela som en dyr läropeng som jag bär med mig resten av livet!
Jag läste att du ville:
A, flytta pengar från KF till ISK.
B, Sälja aktier och flytta pengar på ISK
Mitt svar står fast gällande eventuella pengar från Aktier på ISK som ska flyttas mellan konton.
Jag har inte besvarat din fråga gällande KF men kort och gott så avgörs kostnaderna på värdet 1/1 och alla insättningar. Om du redan är out of market så är det matematiskt bäst att bara ta dig in på marknaden igen. Sedan om du väljer att ta kostnaden nu eller sen är högst akademiskt.