Jag har haft en kapitalförsäkring i 15år där jag har allt mitt sparade. Jag är sugen på att flytta över till ett ISK. När på året är det bästa att göra det för att undvika skatt? Jag har redan slutat med insättningar till kontot.
Finns det några nackdelar med en flytt? Fördelen jag ser är att vid ev. dödsfall så likvideras aktierna i en KF medan det inte görs så i en ISK (om jag har förstått det rätt?). Det skulle vara tråkigt om det hände mitt i en börskrasch. Känner jag mina arvingar rätt som kommer dom inte att göra något med arvet ( har noll intresse för ekonomi ) så jag önskar att dom bara kan låta aktierna ligga som det är i min portfölj.
På en KF betalar du skatt för hela året oavsett om/när du tar ut pengar därifrån. På en ISK betalar du skatt från och med det kvartal då du sätter in pengarna. Det innebär att optimalt ur skattesynpunkt är att ta ut pengarna från din KF i slutet på året och sätta in dem i din ISK i början av januari.
Skatten är dock under en procent för hela 2025 så om du har andra skäl att göra det tidigare kanske det kan vara värt att betala dubbel skatt några kvartal.
Insättningar är halvåsbaserade på det sättet att det man sätter in första halvåret beskattas till 100%, medan det man sätter in under andra halvåret beskattas till 50%. Men behållningen som man har sedan tidigare läses endast av vid årsskiftet och beskattas till 100%.
Okej tack för svar, hur lång tid tar det att flytta kapital från Avanza KF till Avanza ISK när allt är sålt? Görs det direkt eller tar återköpet av KF några dagar?
Jag har enbart aktier / eft så behöver inte vänta på fonder men det brukar väl vara några likviddagar även på aktier?