Hej på er,
jag har en fråga gällande månadsspar på Avanza som någon klok person här kanske har koll på. Sett liknande trådar men de har inte helt samma situation, så ni får ursäkta om det låter upprepat…
Jag har fler konton på Avanza, bl.a ett ISK och ett KF som jag (tror) var där mina föräldrar sparade åt mig när jag var under 18. Först imorse (!) insåg jag att det konto som jag månadssparar i är KF-kontot och INTE ISK-kontot. Jag sparar i fonder, alla svenska, och insättning går på autogiro varje månad.
Får ofta höra att ISK-kontot är det bästa valet, och ser att Avanza ger möjlighet att flytta pengarna från KF-kontot till ISK-kontot, men att det kan påverka schablonskatten. Googlandet gjorde mig tyvärr inte visare, så undrar vad som egentligen är det bästa alternativet? Borde jag flyttar över från KF till ISK och ha månadssparandet där, eller spelar det ingen roll? Vilket typ av konto föredrar ni allmänt? Nyfiken på hur andra gjort.
Som sagt är det endast svenska fonder i nuläget, planerar inte att handla annat.