KF eller ISK för och nackdelar

Hej,

Hur tänker ni ang KF och ISK? I dag har jag 50/50

ISK lätt att flytta mellan banker, man äger sitt innehav. Månads sparar i. ( 40% fonder/60 aktier)
Tanken med ISK är ett buffert sparande? För boende ev extra krydda i livet på lång sikt 5-7 år

KF svår att flytta, syns inte i deklarationen ( kan kosta pengar). “Man äger inte sitt innehav endast värdet”
Lägger över kapital från ISK/ Sätter in utdelning samt bonus och extra pengar (övertid/extraknäck)(75% fonder/25% aktier) är inte aktiv i mitt sparande… köper men säljer nästan alldrig…
Tanken är att ha detta som en extra pension för att ta ut under 10- 20 år… om 25 år… gåva till välgörande endamål…

Har jag tänkt rätt? Hur tänker ni? Många av mina vänner har satt över allt på KF?

Jag har kört på KF, då skillnaderna är minimala. Det som tippade vågen åt det hållet var att man slipper risken med att bli dubbelbeskattad på utdelning från utländska aktier. Då banken fixar detta behöver man inte hålla reda på det eller lägga ned tid på att deklarera det själv ovs. Tror det också är lättare att utse vilken person som ska få pengarna på olika KF konton om man dör ovs, utan att blanda in testamente.

Det enda jobbiga, som du nämnde, är att man inte kan flytta innehavet utan måste sälja det. Rösträtten på bolagsstämmor ger man ifrån sig också tror jag.

Men det finns typ 50+ trådar här på forumet där detta diskuteras som du kan hitta :ok_hand:

2 gillningar

Har bara KF numera eftersom det funkar med schablonbeskattning även när man bor utomlands och oavsett skattestatus.

Skulle kunna tänka mig att flytta in i ISK igen den dagen vi är säkra på att vi ska vara skrivna permanent i Sverige.

Får fundera på det där med automatisk utbetalning från KF om jag ser det som en fördel när det är dax för pension. Jag kan tänka mig att ta ut pengar manuellt från ISK och ha det på sparkonto för att betala ut den ”pensionen” till sig själv därifrån istället, så jag är inte helt övertygad om att den delen av KF ger mig någon fördel.

Med KF så får man väl också se upp så att man tar det på en bank/försäkringsbolag som inte tar kapitalavgift. ISK har väl aldrig sådan avgift.

Hade varit intressant om du kunde kolla med dina vänner varför de flyttat till KF :slight_smile:

1 gillning

Jag har ISK. Inte tänkt jättemycket på det. Jag har inte några betydande mängder utländska aktier heller (ingen just nu…) för att bry mig om såna eventuella fördelar.

Fördelar KF
Som sagts tidigare, så fixar bolaget som har din KF tillbaka utländsk skatt (källskatt).
Har du mycket nordiska aktier så får du från Avanza och Nordnet lite intäkt från när de lånar ut dina aktier.
Nackdelar: Du kan inte flytta ditt innehav t.ex. till bank med lägre avgifter, ränta på portföljbelåning.
Jag vet inte vad som händer med ditt innehav om försäkringsbolaget eller den som de lånar ut aktierna till går i konkan