Vi kommer pga. bolån flytta pension och sparande från Nordea till Swedbank.
På Nordea har vi ett ISK för vårt vanliga sparande och en kapitalförsäkring för vårt pensionssparande.
Bör vi ha samma upplägg hos Swedbank? Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med kapitalförsäkring och varför väljer många att lägga pensionen i en kapitalförsäkring?
Finns det någon fördel eller nackdel med de olika alternativen när det gäller att byta bank? Jag har troligen 30år till pension så det är ju troligt att jag byter bank fler gånger innan dess.
Med ISK kan du flytta innehaven mellan ISK hos olika banker, det kan du inte göra mer KF. En KF med jämna insättningar (per år) blir utmätningsfri, vilket inte en ISK blir.
Jag tänker att man kan behålla sin KF hos bank x trots att man flyttar sina andra engagemang. Så fördel KF i min bok.
Första stycket = positiva egenskaper hos ISK respektive KF som inte finns hos den andra kontoformen.
Andra stycket = argument för varför den positiva egenskapen hos ISK egentligen är en icke-fråga, och då i praktiken undanröjs från övervägande när man väljer kontoform. Den positiva egenskapen hos KF kvarstår, alltså fördel KF.
Fördelen med KF, är väl att du slipper söka om att få tillbaka källskatten vid utdelning från utländska bolag. Jag tror också att man kan uppge en förmånstagare om du skulle dö. Man kan också via avanza iallafall, att ha månatliga uttag, men hur det fungerar vet jag inte.
På en KF dras skatten/avgiften direkt från ditt konto medan det kommer på deklarationen för ISK.
Belåning och allat annat funkar exakt som med isk?
Finns väl nån skattefördel på direktägda amerikanska aktier också på kf (lägre källskatt?)
Jag fattade det som att den stora fördelen är just källskatt om man gillar amris aktier. Bra där med att kf inte är utmätningsbar, man vet alldrig vad som händer i framtiden.
(Vesuvio var snabbare än mig:)) men hur är det med nackdelar? Varför har typ alla ISK? Ink. Mig själv?
Är det inte så att man från KF kan få automatisk utbetalning? Vore ju i så fall perfekt i pensionsåldern/ fire, att slippa sälja manuellt och istället få sin månatliga ”lön”
Hur skapas den månatliga ”lönen” som betalas ut från KF?
Säljs det av lika mycket proportionerligt av alla ens tillgångar för att uppnå ett visst belopp per månad? Eller är det inte ett fast belopp, utan baseras det på hur mycket som finns kvar, och/eller hur mycket tillgångarna har ökat/minskat i värde, och vad man valt för utbetalningsperiod (5 år, 10 år, … , livslångt)?
Borde inte bankerna kunna erbjuda samma upplägg även för ISK, för de kunder som vill ha en sådan ”tjänst”?
Om de menar värdepapperskredit, ja det funkar på KF likadan som ISK. Jag anvönder det själv på Avanzas KF.
Avanza Pension som äger aktier så du få automatiskt källskatt betalt.
Skatten dras automatiskt fyra gången per år automatiskt från konto. Det heter “avkastningskatt” på kontons transaktionerna. Så det finns ingeting då din deklsration om KF. Alla händer inne på konton.
En anna fördel med KF är om man flyttar utomlands. Det är mycket lätare med beskattning eftersom skatten dras från konton och det visas inte på deklarationen. ISK är gamska komplicerat om du flyttar utomlands.
Precis, det finns en blankett att filla in på Avanza så du väljer förmånstagare själv. Annars förmåntagare när man dör automstisk blir make eller barn.
Jag har aldrig göra uttag från min KF, men jag har hörd är ganska flexibelt. Man kan till exempel sälja några aktier och ta ut pengar.
Nej inte alla har ISK. De som investerar bara i fonder brukar ha ISK. De som har utdelningsaktier (jag med) och/eller tänker att flytta utomlands har KF.