Jag skulle behöva era kloka åsikter. Jag pensionssparar på ett KF-konto på Avanza, 1000:- i månaden. Jag har även skaffat ett ISK där jag investerar långsiktigt för att kunna bli ekonomiskt fri i framtiden. Dessa pengar kommer förhoppningsvis göra att jag kan gå i pension cirka tio år tidigare.
Min fråga är: bör jag sälja av mina fonder på KF-kontot och samla allt på mitt ISK eftersom pengarna ska gå till samma sak, eller finns det fördelar med att fortsätta pensionsspara vid sidan av? Är 45 år och har även tjänstepension.
Nackdelen med att ha dina placeringar uppdelat på två konton är att det blir lite krångligare att hantera och att ha en helhetssyn.
Nackdelen med att flytta från KF till ISK är att det blir lite dubbelbeskattning just i samband med själva flytten.
På det stora hela går det på ett ut om du har två eller ett konto.
Det beror lite på din personliga investeringsstil och hur du vill ha kontroll över dina pengar. Pensionssparande på ett KF-konto har vissa fördelar, exempelvis skattemässiga fördelar på lång sikt och ett visst “tvång” att spara regelbundet, vilket kan vara bra om du vet att du annars kan frestas att ta ut pengarna.
Samtidigt kan ISK/Depå ge mer flexibilitet när det gäller när och hur du kan använda kapitalet, och du får mer direkt insyn och kontroll över din portfölj.
Många väljer också att ha en kombination, så att en del av sparandet är mer “låst” och en del mer flexibel, beroende på deras mål och behov.
Personligen är jag ett kontrollfreak, så jag har valt att ha allt mitt utanför traditionella pensioner: en blandning av fonder och aktier, med fokus på utdelningar, snarare än maximal growth – jag gillar känslan av att kunna agera och omfördela när jag vill även om det mesta är låst mentalt. Plus att det alltid är mys när utdelning trillar in.
Tack för förklaring! Du kom med en del ny input. Jag gillar också att ha kontroll, och att kunna vara flexibel, så ISK kanske är det bästa. Har investerat i ett par utdelningsaktier, och tänkte på sikt bygga upp en större aktieportfölj. Hur tänker du gällande utdelningsaktier, hög eller mer stabil utdelning?
Well, jag kör renodlat aktiedepå. Tycker det är enklare och iom jag inte tradear så känner jag att det är bättre (många håller inte med här, so proceed with caution ).
Mitt fokus har alltid varit säkra utdelare som den trygghetsknarkare jag är. En blandning av europeiska aristokrater och amerikanska utdelningskungar, samt en utdelningsmotor med preferensaktier, allt spridet över olika sektorer på marknaden med minimal overlap. Sen så har jag typ 10% i fonder och 3% i Crypto, så tror nog många skulle säga att jag gör många fel.
Men det funkar för mig, so I keep on trucking.
Valet mellan mer volatila högutdelare och säkra lågutdelare är helt upp till dig, båda kan passa beroende på hur man vill balansera risk och kassaflöde. Beror lite på var man är i sin investeringresa, och hur risktolerant man är. Min plan med portföljen är att det är min pension och att jag ska leva på utdelning, dvs en portfölj där jag slipper sälja av tillgångar för att leva.
Det låter som att du har en genomtänkt plan som funkar för dig, tack för att du delar med dig Jag ska klura lite på hur jag ska göra, men det landar nog ändå i ISK med en mix av aktier och fonder. Föredrar att ha kontroll och att kunna vara flexibel ifall planerna ändras.
Hej, Beror lite på vilket kf du har. På nordnet är skillnaden mellan KF och I SK marginel när det gäller flexibilitet, och det går att ta ut pengar när man vill, så jag förstår inte helt varför du kallar KF för pensionssparande (men det kan hänga ihop med att det inte är samma upplägg dom nordnet).
KF har fördelen med att man kan bestämma vem som får summan när man dör utan att behöva göra ett testamente.
Jah har både kf och isk, och har sedan en längre tid valt att ha mer långsiktiga stora innehav i ena och mindre innehav som äf en blandning mellan mellanlång sikt och långsiktigt i andra. Lite blandning av lekhinken och lite mindre innehav…
Översikt tycker jag man har även om man har både kf och isk, men det bygger på att man har det på samma bank/mäklare.
Hej, Om du har utdelningsaktier som inte är noterade i sverige så underlättare kf, för då fixar mäklaren då att msn slipper dubbelbeskattning på utdelning.
Vad menar du med detta? Skattesituationen för KF är ju väldigt lik ISK.
Du tänker inte på depå?
En KF är inte ett skattegynnat inlåst pensionssparande.
Jag skulle generellt köra ISK och skippa KF för att det går enkelt att flytta värdepapper till andra ISK:n utan att trigga skatt, även till andra banker.
Det går inte med KF.
Sen finns det specialfall med återbetalning av utländsk källskatt på utdelning, underskott av kapital i inkomstdeklarationen men så länge det bara är ackumulerande fonder, ETF:er eller svenska utdelande värdepapper är ISK bättre.
Om man inte vill dölja kapitalinkomster eller kringgå arvsregler, då kan KF vara aktuellt.
Ja, om du inte har några speciella skäl till att du valt KF, men det är specialfall, listar några nedan.
Det kan vara aktuellt om man vill styra vem som får pengarna när du dör och kringgå arvsregler.
Eller om du har utländska värdepappersinnehav som lämnar utdelning vilket kan vara lättare att få tillbaka källskatten på med KF.
Eller om man har underskott av kapital i sin privata inkomstdeklaration, med ISK får man inte dra av så mycket källskatt på utländska utdelningar och torskar skatteavdrag. Dåligt om man har stora utländska innehav som lämnar mycket utdelning.
Eller om man vill ha auto-utbetalningar, men det är ju vid pension och dessutom tar de nog betalt för det. Bättre att spara i gratis ISK eller KF och bara ändra sen i så fall.
Vissa ISK kan också lösa auto-utbetalningar, typ Lysas.
Det mesta av ovan problem kan avhjälpas genom att bara köpa ackumulerande fonder och ETF:er som inte delar ut och som återinvesterar utdelningen istället.
Utdelning är ändå helt meningslöst då man lika lätt kan ta en hemmagjord utdelning genom att sälja andelar.
Så ISK + ackumulerande utländskt är bäst, tycker jag. För svenska innehav kan man ha utdelande då det inte blir någon skatt på utdelningarna alls i varken ISK eller KF.