Jag ska precis ge mig på att handla utländska aktier för första gången och har läst på lite om vilket konto man ska ha dem på. Alla rekommendationer pekar på att det är mest fördelaktigt att ha dem på en kf pga att man då får tillbaka mer av källskatten på utdelningar.
Men finns det några risker med att ha dem på en kf? Tänker på det här med att man själv inte står som ägare till aktierna och även med riskpremien man får betala.
Är det någon gång det kan vara mer motiverat att ha dem på ett isk istället trots att man då får skatta mer på utdelningar?
Det jag är ute efter är alltså argument mot att ha utländska aktier på en kf, om det nu finns några. Tycker att det har varit lite otydligt på sidorna jag har läst där alla rekommenderar kf som bästa alternativet.
Jag har bolån (läste att det påverkar) och för tillfället kommer mina utdelningar inte att överstiga brytpunkten på 3333 kr som jag såg att Marcus Hernhag skrev om på sin hemsida, men jag hoppas ju att de kommer göra det i framtiden
Visst kan allt hända. En meteroit kan träffa jorden sa man på nyheterna i morse… Att exempelvis Avanza eller SEB går I konkurs tror jag inte du behöver ta med i kalkylen.
Bolån eller inte. Det spelar ingen roll. Betala skatt får du göra ändå. Räneavdraget avräknas mot skatten mot ISK, och i andra ändan tappar du motsvarande effekt på låneräntan.
Så om jag förstår dig rätt så kvittar det egentligen vilket typ av konto man har det på? Det man vinner på en punkt förlorar man på en annan och att det mest blir en fråga om smaksak?
Tänk på att alla KF inte är likadana som de på Avanza och Nordnet. Kolla villkoren noga om du tänkt välja annan bank. Vissa fläskar på rejält med avgifter. (Detta till skillnad mot ISK där alla trots allt är ungefär lika, även om många utmärker sig med med skralt utbud och dåliga webplatser.)
Några små argument mot KF, som förmodligen inte trumfar fördelarna:
Man kan få tillbaka källskatten snabbare på ett ISK än KF.
Man kan inte flytta tillgångar skattefritt mellan KF och andra KF eller ISK.
Det finns en inlåsningseffekt i KF. (Men på Avanza och Nordnet är den liten, och jag tror bara den gäller första året)
Man kan inte deltaga på bolagsstämma om aktierna finns på KF
Man får inte aktieägarrabatter om aktierna finns på KF
Jag flyttade det mesta av mitt sparande till Avanza förra året så oavsett vilket blir det därigenom
För min del känner jag att det är en stor nackdel om jag inte kan flytta pengarna fritt, tex för att återinvestera utdelning i mina svenska aktier som ligger på ett isk. Eller om jag i framtiden skulle vilja flytta aktierna till en annan bank. Det känns ju som en risk om man måste sälja av från sin kf för att sen köpa om samma sak om man vill flytta pengarna? Jag funderar på om det kanske blir mer värt för min del i det läget att ha dem på ett isk och riskera att inte få tillbaka all källskatt.