Utländska aktier - ISK eller KF

Jag planerar att köpa min första utländska aktie men blir inte klok på om det ska vara ISK eller KF. Har läst en massa olika åsikter på olika sidor men tycker inte det blir klarare. Är det någon som orkar reda ut det åt mig?

Grundregeln är att utländska innehav som delar ut utdelning direkt till dig ska vara på KF. Då får du hjälp av försäkringsbolaget att få tillbaka källskatt, även om det kan ta några år. Se upp med höga avgifter och inlåsningseffekter om du väljer KF på något annat än Nordnet eller Avanza.

En del väljer trots det att ha sina innehav på ISK i stället. Ett skäl kan vara att man kan få tillbaka källskatten snabbare på ISK, men om det ens är möjligt beror på den personliga skattesituationen – exempelvis om man har ränteavdrag från villalån. Att själv försöka få tillbaka källskatten från vissa krångelländer såsom Danmark och Norge kan vara oerhört mödosamt.

Själv bryter jag mot grundregeln och har mina amerikanska aktier på ISK på Degiro eftersom de har lågt courtage, låga växlingsavgifter och valutakonton, samtidigt som jag är lågt belånad och investerar i aktier som inte ger så hög utdelning. Men det är verkligen överkurs för de flesta.

Om man inte vill bränna timmar på att försöka förstå regelverket är det bara att skaffa KF på Nordnet eller Avanza och ha sina utländska utdelande innehav där så blir det bra. För de allra flesta är KF bättre eller ungefär lika bra som ISK för detta.

2 gillningar

Det har väl lite med rösträtt också. Har man aktier på KF så har man inte rösträtt på bolagsstämman, om jag förstått det rätt. Men det bryr sig nog väldigt få om. Själv så kör jag svenska aktier på ISK och utländska på KF.

1 gillning

Antalet småsparare som bryr sig om rösträtt på utländska aktier är förmodligen försumbart få, och om det fungerar som i Sverige kan man köpa 1 aktie på ISK så att man blir insläppt på stämman.

Ett annat skäl att ha svenska aktier på ISK i stället för på KF är att man kan ta del av aktieägarförmåner eftersom det syns i aktieägarboken att man är delägare i företaget. Förmånerna är i och för sig ganska sällsynta, men finns i exempelvis SaveLend och ytterligare några företag.

1 gillning

Det beror på hur din portfölj ser ut. Om du har en portfölj med en mindre del utländska aktier så spelar det ingen roll om du har det i ISK. Avdragen för utländsk källskatt är i ISK maximerat till den schablonskatt du betalar (0.375% av kapitalet). Som jag har förstått det så, så länge som summan av din utländska källskatt är mindre än schablonbeskattningen på portföljen så förlorar du inget avdrag.

Tex en portfölj med 100 kkr beskattas med 0.375% = 375 kr i schablonbeskattning.

Om du har några olika utländska aktier, säg totalt värda 20 kkr som ger 4% utdelning och med 15% utländsk källskatt (beror på land men oftast runt 15%) så är den totala utländska källskatten 20 kkr * 4% * 15% = 120 kr.

Alltså kan man i det fallet yrka avdrag i deklarationen med 120 kr och så länge beloppet är mindre än de 375 kr du betalar i schablonskatt så förlorar du ingenting i avdrag.

Med ISK måste man alltså ha lite koll på var man ligger i detta spektrat men generellt sett skulle jag säga att det inte är något problem sålänge man ligger under 50% av värdet av portföljen i utländska aktier. Äger man aktier med hög utdelning (bra bit över 4%) och/eller huvudsakligen i länder med högre källskatt än 15% så blir andelen utländska aktier lägre än de cirka 50%en.

Har man en renodlad portfölj med utländska utdelningsaktier så är KF at föredra för att säkra att man alltid kan göra avdrag för källskatten (som görs av försäkringsbolaget/banken i fallet med KF)

En nackdel med KF är att du egentligen inte äger aktierna. De ägs av försäkringsbolaget/banken dvs en motpartsrisk.

En fördel med KF är att man kan ha den med schablonbeskattning även om/när man bor utomlands då ISK inte fungerar.

Så har jag fått det till :slight_smile:

2 gillningar

Du är smart som ställer frågan INNAN du köper, det gjorde inte jag :see_no_evil:
Köpte mina första utländska aktier i torsdags och fredags, och satte dem på ISK, utan att reflektera över om det var bra eller dåligt. Ja ja, det får väl gå det också :man_shrugging: :sweat_smile:
Men nu har jag lärt mig något nytt igen, det är ju alltid bra

1 gillning

God mat också ibland på stämmorna. Tyvärr tog de ju bort biran.

1 gillning

Oj, många siffror och termer här! Jag som alltid tyckt siffror är otäcka och ekonomi dödens tråkigt fick läsa inlägget flera gånger. Tack för ditt svar, sakta sakta lär jag mig :slight_smile:

1 gillning

Tack för utförligt och pedagogiskt svar!

Jag hoppas att du först jobbat med att sätta upp bra fondportföljer gärna mha RT strukturen (indexfonder, 4 hinkars principen mm) och inte hoppar rakt i på djupt vatten med enskilda aktier och utländska sådana, bland det första du gör?

Personligen tycker jag att man bör ha ett antal års erfarenhet av investeringar före man kör igång med enskilda aktier. Önskar att jag själv börjat i rätt ända :slight_smile: Bara en undran.

Jag skulle vilja säga så här: Om du någonsin planerar att flytta utomlands, bör du ha KF.

Tack för input! Jag har absolut största delen av mitt sparande i Indexfonder + Lysa. Har köpt ett fåtal aktier för att känna på det hela lite.

1 gillning