Inte helt ny på stockholmsbörsen men ny på forumet och ny på att lägga ner tanke och energi på mitt sparande. Har 2 frågor gällande kapitalförsäkring som jag inte lyckas hitta något svar på så jag tänkte prova lyckan här som en första post.
När det gäller återköp av aktier, fungerar det likadant som på ett Aktie- och fondkonto att man får ett erbjudande att sälja aktierna? Med tanke på att försäkringsbolaget äger aktierna menar jag… vilken kontroll har jag när det gäller återköp.
För en herrans massa år sedan har jag för mig att jag fick Swedish Match-aktier som utdelning på mina Volvo AB-aktier istället för cash. Fungerar KF också precis som om jag hade haft ett Aktie- och fondkonto eller är det andra regler som gäller eftersom jag inte äger aktierna?
Bonusfråga: Jag funderar på att köpa alla aktier jag inte tvunget vill stå som ägare på i en KF för att det är enkelt om det är utländskt företag (källskatten) och det finns chans på extra avkastning via aktielån. Sen tänkte jag ISK för de aktier jag är lite känslomässigt involverad i, företag som står mig närmare.
Tumme upp eller ner på den?
Ja, när det gäller bud / utköp från börsen så funkar KF på samma sätt som ISK/Depå. (Återköp är något annat)
Ja, när bolag delar ut delar av bolaget så kommer det in på ens KF som en ny aktier precis som på ISK/Depå.
Ja, utländska aktier kan vara bra att ha på KF pga av avräkning av källskatten som på ISK är begränsad till motsvarande schablonskatten. KF är en fördel om man har mestadels utländska aktier.
Sen är jag tveksam till att just ha aktier man gift sig med på ISK. Kanske du tänker på motpartsrisken men själv har jag inget problem att ha sådana aktier på KF.
En annan poäng med KF är man kan ha det när/om man bor utomlands. ISK betraktas skattemässigt som en depå om man är utskriven ur Sverige vilket inte är så bra. Dessutom kan man handla Amerikanska aktier på KF eftersom handeln inte är knutet till ett treårigt W1BEN avtal som det är på ISK och depå. När sådant avtal går ut för ISK/Depå så tvingas man sälja av alla amerikanska aktier tyvärr. Så blir det inte på KF eftersom det är försäkringsbolaget som äger aktierna och kunden har rätt till värdet av dem.
Ahh se på fan, trodde det hette återköp och inte utköp. Men precis, det är utköp jag menade. Fint att det fungerar som annars, och då även med att nya aktier dyker upp på mitt KF konto.
Nja det var faktiskt bolagstämmor jag tänkte på, speciellt nu om dom kanske kommer igång med digitala stämmor (om än provisoriskt) och sen vet jag inte om det blir skistar men liftkortsrabatt lär man väl inte få via KF om försäkringsbolaget står som ägare? Sen känslan av att vara ägare av aktien i allmänhet, att det är jag och inte ett försäkringsbolag som står på aktierna. Men det kanske bara jag som är töntig? Fick mina första aktier i volvo och alfa laval av min morfar för snart 30 år sedan. Morfar lever inte längre. Därför vill jag stå som ägare och inte ett försäkringsbolag. Nu blev det långt.
Kanon bra att veta. Men alla utländska aktier blir KF helt klart. Men som sagt, tänkte svenska med där det inte känns viktigt om det står mitt namn på värdepappret. Skulle jag flytta utomlands får jag lösa det då.
Förstår!
Och du har helt rätt om bolagstämmor. Tänkte inte på det eftersom jag är passiv ägare. Tack för påminnelsen.
Klart du ska ha de aktierna registrerade i ditt namn