Praxis är att undvika att ha utländska aktier i en ISK och istället sätta dem i en KF.
Om källskatten är 30% i landet där aktien är noterad får du maximalt avdrag för 15%. Överstigande del behöver du själv kräva tillbaka från källstaten. I en Kapitalförsäkring gör Avanza det jobbet åt dig.
Okej, så om jag har utländska aktier i ett Kapitalförsäkrings konto på Avanza så behöver jag inte göra något alls med skatten eller deklaration oavsett hur det går för aktien?
Sen undrar jag också om det är dumt att bara ha 1 aktie? Är det liksom värt att ha 1 aktie. Jag hörde en intervju med Avanza där de sa att om man skulle ha aktier så var 50:000 liksom ett minimum och det gör mig osäker.
Jag ser inget skäl till varför 50 000 kr eller ett aktieslag skulle vara någon begränsning. Jag har flera KF’ar med 20-30 tkr i vardera för att kunna delta i olika IPO’er.
Jag tolkade det som att om man inte hade minst 50.000 att investera i aktier så var det typ ingen idé men jag kan ju ha missförstått det.
Anledningen till att jag frågar detta är att om jag köper 1 Louis Vuitton aktien så kostar den lite mer än 7:000 kronor och det var då jag kom att tänka på det här med Avanza och 50:000 kronor. Och undrar därför är om det är dumt att köpa 1 aktie när den “bara” är värd 7.000 kronor om du förstår hur jag menar.
om det var jag som ville ha just den aktie så bara kör skulle jag säga - som andra skrivit så är KF bäst med hänsyn till utdelningar samt evt. vinst vid senare försäljning. sen är beloppet för 1 st ju långt över 400 EUR så du kommer inte betala förhållandevis mycket i courtage heller.
NN är nog snabbare med att få tillbaka tillbakahållen skatt än Az men räkna med 2-3 år innan du får tillbaka skatten som dras extra i en KF. Sen finns det regler om just KF det kan vara vetrtigt att läsa om på AZ/NN innan du slår till. Lycka till!
Jag har försökt läsa på och jag förstår inte mera än att Avanza sköter allt skatt och deklaration och skriver hur mycket skatt som behöver dras vid givna tillfällen.
Är det några särskilda regler du tänker på? Kan du förklara dem för mig?
Det jag mest tänkte på är att du inte kan ta ut allt från kontot förrän efter 1 år har gått (spelar ingen roll om du har beslutat att detta är det bästa för dig):
titta under “Delåterköp” t:ex.
Sen så fungerar KF så att du inte direktägar innehavet (innehavet ägs av försäkringsbolaget) men eftersom du äger kontot skulle jag inte lägga så stor vikt vid detta:)
Jag kör själv KF när det gäller utländska innehav som utbetalar utdelning - smidigast och mest förmånligt. Utländska innehav som ingen utdelning ger är det enklast att ha i ISK.
Stämmer ju inte helt. Du måste själv se till att skatten finns tillgänglig om du har KF, och det sker kvartalsvis. Du får ett meddelande från Avanza angående vilket belopp som kommer att dras från kontot. Med ISK sker dock allt via deklarationen.