Norska aktier - vad händer nu?

Satt igår och blev lite för ivrig och köpte aktier i Sats. Det är ju norska aktier.
Kommer detta bli meckigt i framtida deklaration? Vad krävs av mig? Antar att det ä ska dubbelskattas?

Har ISK på Avanza.

Jag tror att det funkar så här.

Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Norge utgår ifrån att källskatten i Norge är 15 %. Men det är den inte. Den är 25 %.

Det gör att du själv behöver kräva tillbaka 10 % skatt från norska Skatteetaten för att inte gå miste om dessa pengar. Du behöver krångla med blanketter och skaffa hemvistintyg från skattverket bla, bla, bla.

Den enklaste är därför att ha norska aktier på KF i stället för på ISK. Då kommer pengarna tillbaka automatiskt.

Om jag fattat rätt kommer du inte göra något brottsligt eller råka ut för något krångel om du har norska aktier på ISK och inte agerar. Det enda som händer är att du går miste om pengar.

Edit:
Länk till Avanza.
Hur fungerar den norska källskatten på utdelningar?

Noterar att blanketten ska skickas till Grønland . :slight_smile:

1 gillning

Oj! Sånt där orkar jag inte med… vad händer om jag säljer av dom? Behöver jag deklarera dom sen ändå?

Alltså: jag köpte för 2000 sek så det var lika spontant som onödigt.

Allt(?) som genererar skatt på ISK kommer ju förifyllt i nästa års inkomstdeklaration, så man behöver inte göra någonting speciellt.

Det är bara om man vill ha tillbaka extra källskatt från utländska aktier som man behöver läsa in sig på dubbelbeskattningsavtal och annat tungt, och kontakta utländska skattemyndigheter.

Okej, så Skatteverket fyller i även utländska aktier i deklarationen? Ingen större skillnad alltså?

Ja, så här ser det ut i min inkomstdeklaration när jag betalt källskatt för amerikanska aktier på ISK hos Degiro.

Allt är ifyllt och färdiguträknat.

1 gillning

Kanon! Då vet jag. Ska kika på det där med extraskatten

Det finns ett par trådar här på forumet om ISK/KF också. Med KF kan försäkringsbolaget hjälpa till att ta hem skatten.

Det är bara på utdelningar mm det blir utländsk källskatt, d.v.s. inte vinst vid försäljning.

Tekniskt så är det försäkringsbolaget som äger de värdepapper man har i en KF. Det är också därför de hanterar källskatten på utländska aktier.

Jahapp… Vilka länder gäller det där för nu då? Gäller det för Finland, för jag har ett par aktier som ligger där? Och är det säkert att ISK på Avanza inte löser det?

Har tidigare avsiktligt undvikit Danmark och Norge på grund av den här typen av krångel.

Sen en annan fråga. Om KF tar ut en extra procent i försäkringsavgift så är det väl knappt värt de där extra procenten ändå?

Om du har KF på Avanza är det inte någon extra procent vi snackar om. Det är bråkdelar av en promille, även om du fyllt 90 år. Du kanske förväxlar det med att man får ut 1 % extra från kapitalförsäkringen vid dödsfall.

Och om man har ISK då?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan.

Men en Kapitalförsäkring är som framgår av namnet en försäkring. Om man dör får man ut 1 % mer än tillgångarna på kontot. Eller i alla fall dödsboet.

För att finansiera detta tas det ut en försäkringspremie, vilken som framgår av prislistan är exempelvis 70 öre per miljon kronor för en 20-åring och 196,42 kr per miljon kronor för en 90-åring. Detta är i sig nästan larvigt små belopp, men om det inte hade tagits ut någon premie och aldrig betalats ut någon ersättning från försäkringen hade det ju inte varit en försäkring. Och då skulle kontot heller inte gå under samma regelverk som kapitalförsäkringar.

I en kapitalförsäkring är det egentligen försäkringsbolaget som äger “dina” aktier. Det gör att du exempelvis inte kan gå på bolagsstämma eftersom du inte stå registrerad som ägare till aktierna. Och om man har aktier i exempelvis SaveLend på sin KF kommer man inte få någon aktieägarrabatt eftersom man formellt sett inte äger sina aktier.

En bonus av att försäkringsbolaget formellt äger aktierna i kapitalförsäkringen är att de ser till att driva in källskatt från krångelländer såsom Norge och Danmark. Försäkringsbolaget har också möjlighet att kvitta vanlig källskatt på ett bättre sätt än man kan göra som privatperson med ISK och stort underskott av kapital (exempelvis från en hårt belånad bostad).

Om man har ISK betalar man ingen försäkringsavgift eftersom det inte är någon försäkring. Men då får man också se till att driva in sina avvikande källskatter själv om man vill ha tillbaka pengarna.

En som försökt sig på det är bloggaren Lundaluppen. Efter 3 år kom det ett brev från det danska skatteverket Skat som talade om att hans ärende förväntas handläggas om 18 månader.
https://lundaluppen.blogspot.com/2019/11/det-kom-ett-brev.html

Ungefär så kul är det tydligen att försöka få tillbaka källskatten själv.

2 gillningar

Okej, men vinsten på försäljning av aktierna får man ändå? Utan att skicka in extra papper? Man vill ju inte ha fogden på sig så att säga. Eller länsman.

På ISK betalar man schablonskatt för insättningar samt kvartalsbehållningar. Det är ingen skatt på vinster vid försäljning, men man får ej heller dra av förluster.

Det är utländsk källskatt, vilket är skatt på utdelningar, som ställer till det. Den ska man egentligen inte heller behöva betala eftersom man redan betalar schablonskatt. Den utländska källskatten antas vara 15 %, men det är när den inte är det som man åtminstone i vissa fall har möjlighet att själv driva in skillnaden.

Vad gäller SATS ser det i mina ögon ut som att de inte lämnat någon utdelning, så då finns det heller ingen förlorad källskatt att gräma sig över än så länge.

1 gillning