År 2025, tror jag inte KF i längden är värt det.
Visst finns både fördelar och nackdelar med KF.
Fördelarna KF
Mindre jobb för dig
Du kan låna ut dina värdepapper
Nackdelarna KF
Du har inte längre rätt till ränteavdrag på belåning av värdepapper
Du har inte rätt delta i bolagsstämmor.
Fördelar med ISK
Du har rätt till ränteavdrag på belånade värdepapper 30% av räntan.
Du kan delta i bolagsstämmor.
Nackdelar med ISK
Du får ansöka om utländsk källskatt som överstiger 15% själv från respektive lands skattemyndighet.
Du kan inte låna ut dina värdepapper
Själv har jag personligen såld av KF, och återköpt allt på ISK, när det droppade i pris, 15% dras ju av automatiskt av skatteverket i Sverige av den utländska källskatten.
Vissa länder har även mindre än så eller samma % så det sköts av sig själv.
Danmark, Findland tillexempel som överstiger 15% får man kontakta respektive skattemyndighet.
För finska aktier för privatpersoner så fyller man i 6167R blanketten
Danmark har en sida här
https://skat.dk/en-us/individuals/payments-to-the-danish-tax-agency
Norge kan man ansöka om få tillbaka en 10% extra från norska skattemyndigheten.
Så utländsk källskatt betalas lika oansett kontotyp, det är bara att KF sköter jobbet åt dig.
Men i och med svenska skattemyndigheten har valt att ta bort ränteavdraget från KF, så vet jag inte längre om det är värt ha utländska aktierna på ett KF.
Jag personligen bruka handla väldigt kraftigt på belåning, speciellt när något plötsligt händer, och aktierna kan tappa så där $100 dollar på typ Microsoft Aktierna man är väldigt säker på att den kommer återhämtas.
Så bruka jag villa passa på ha väldigt stort utrymme att kunna köpa när det händer något i världsläget som kan temporärt sänka kursen kraftigt.
Tesla var nyss ut med konflitken mellan Trump aktierna gick ner till $273, köpt på mig för nästan 600.000 SEK på kredit, sedan sålde man bort en hel del för lösa krediten när den gick upp till $331 igen.
Den ränta jag fick där är dock en summa, men vinsten äter upp räntan, men utöver det så får man ju tillbaka 30% på ränteavdraget.
Och på ett år så kommer ränteavdraget om det händer mycket upp och ner gångar under ett år, så kan ränteavdraget mycket väl vara högre än någon procent i utländska källskatten man möjligen förlorar i utdelningen.
Hade dock förlorat räntan om det vore på KF.
Frågan är bara om räntan du får tillbaka är tillräckligt högt för betala arbetskostnaden för den tid du behöver fylla i blanketterna för få utländska källskatten tillbaka från utländska myndigheter.