Överföring mellan KF och ISK vid köp

Hej!

Jag funderar på om det finns någon nackdel med att flytta pengar mellan ISK och KF och vice versa?

Låt säga att jag får en utdelning på mitt KF men vill köpa en aktie eller annat värdepapper som jag har på mitt ISK. Finns det någon skattemässig fördel att köpa samma aktie i kapitalförsäkringen gentemot att föra över pengarna och göra köpet på ISK? Är det någon skillnad om fallet är det omvända?

Har sökt runt utan något bra svar så undrar hur ni på forumet hanterar det?

Tack för alla intressanta diskussioner :slight_smile:

Du betalar skatt för varje insättning på KF och ISK.
Flyttar du pengar från en KF till en ISK sätter du således in pengar på ditt ISK och betalar skatten för insättningen. För varje flytt.
Om det inte finns någon direkt anledning att flytta pengarna från KF till ISK skulle jag rekommendera att ha kvar dem där de är.

Samma sak gäller åt andra hållet.

Tack för ditt svar!
Så i fallet jag beskrev ovan så skulle du rekommendera att köpa aktien i KF istället för ISK? Blir möjligtvis lite krångligare att få en bra överblick om man har samma aktie på flera konton men om man undviker extra skatt så är det givetvis värt det :slight_smile:

Excel/Sheets är lösningen. Slipper du logga in också.

Ja, har man en storbank så kan det nog bli det. Men hos tex Avanza är det enkelt att växla mellan en konsoliderad innehavs-vy (en rad per aktie oavsett hur många konton de ligger på) och en kontovy.

1 gillning

Man får ställa sig frågan om mödan är värd priset?
Räntan för ISK är 30% av (statslåneräntan+1,00 %)
För perioden 2023-07-21 - 2023-07-27 gäller statslåneräntans 2,46%
=> 3,46% för ISK
=> 3,46%*30%=1.038%
Har du en miljon kr som du sätter in, motsvarar det alltså 10380kr.
Har du 1000kr är det alltså 10.38kr.

Procentsatsen är samma, men jag kan tycka det är värt en tia att städa i portföljen, men kanske inte 10tusen. :person_shrugging:
Edit: Se @GSverre’s rättningar

2 gillningar

Om du har samma värdepapper i flera korgar, var också mycket försiktig om du balanserar om så du inte riskerar att det ser ut som du gör affärer med dig själv - dvs samtidigt köp och sälj. Det sägs att varningssystemen kan flagga hårt då. :slight_smile:

1 gillning

Åter igen handlar det om volymer. Köper man för 1000kr så är det ingen som bryr sig. Förklaras lätt även om det på något vis skulle bli granskat. Snackar vi miljoner kan det däremot kanske bli några höjda ögonbryn.

I princip rätt, men några rättelser:
För skatt på ISK (och KF) används statslåneräntan sista november året innan, d v s 1,94% för hela 2023.
Skatten på ISK beräknas per kvartal baserat på en fjärdedel av värdet i början på kvartalet plus en fjärdedel av insättningar under kvartalet.
Skatten på KF beräknas per år baserat på värdet i början av året plus insättningar första halvåret plus hälften av insättningar andra halvåret.
Det innebär att flytt av pengar får lite olika effekt beroende på när du flyttar pengar.

1 gillning

Såvida man inte äger väldigt illikvida papper är det inget problem. Du får inte handla med dig själv, så om din säljorder fylls innan du trycker på köpknappen är det lugnt.

2023-07-17 meddelade Stockholms tingsrätt dom i mål nr B 5971-23.

Av domen framgår att den tilltalade har genomfört transaktioner i FSport om i snitt 100 aktier per gång på ett otillbörligt sätt. En aktie i FSport kostade då ca 45 öre, så transaktionerna bör således ha rört sig om ca 50 spänn.

Eftersom det hänt vi åtta tillfällen bör det totalt röra sig om transaktioner för i runda slängar 400 kr.

Den tilltalade döms att betala en sanktionsavgift om 80 000 kr.

Det är ju i ett pyttebolag där man kan påverka kursen, samt att personen med största sannolikhet handlat med sig själv eller någon denne känner för att medvetet påverka kursen.

År 2025, tror jag inte KF i längden är värt det.
Visst finns både fördelar och nackdelar med KF.

Fördelarna KF
Mindre jobb för dig
Du kan låna ut dina värdepapper
Nackdelarna KF
Du har inte längre rätt till ränteavdrag på belåning av värdepapper
Du har inte rätt delta i bolagsstämmor.

Fördelar med ISK
Du har rätt till ränteavdrag på belånade värdepapper 30% av räntan.
Du kan delta i bolagsstämmor.
Nackdelar med ISK
Du får ansöka om utländsk källskatt som överstiger 15% själv från respektive lands skattemyndighet.
Du kan inte låna ut dina värdepapper

Själv har jag personligen såld av KF, och återköpt allt på ISK, när det droppade i pris, 15% dras ju av automatiskt av skatteverket i Sverige av den utländska källskatten.

Vissa länder har även mindre än så eller samma % så det sköts av sig själv.
Danmark, Findland tillexempel som överstiger 15% får man kontakta respektive skattemyndighet.

För finska aktier för privatpersoner så fyller man i 6167R blanketten

Danmark har en sida här
https://skat.dk/en-us/individuals/payments-to-the-danish-tax-agency

Norge kan man ansöka om få tillbaka en 10% extra från norska skattemyndigheten.

Så utländsk källskatt betalas lika oansett kontotyp, det är bara att KF sköter jobbet åt dig.

Men i och med svenska skattemyndigheten har valt att ta bort ränteavdraget från KF, så vet jag inte längre om det är värt ha utländska aktierna på ett KF.

Jag personligen bruka handla väldigt kraftigt på belåning, speciellt när något plötsligt händer, och aktierna kan tappa så där $100 dollar på typ Microsoft Aktierna man är väldigt säker på att den kommer återhämtas.

Så bruka jag villa passa på ha väldigt stort utrymme att kunna köpa när det händer något i världsläget som kan temporärt sänka kursen kraftigt.

Tesla var nyss ut med konflitken mellan Trump aktierna gick ner till $273, köpt på mig för nästan 600.000 SEK på kredit, sedan sålde man bort en hel del för lösa krediten när den gick upp till $331 igen.

Den ränta jag fick där är dock en summa, men vinsten äter upp räntan, men utöver det så får man ju tillbaka 30% på ränteavdraget.

Och på ett år så kommer ränteavdraget om det händer mycket upp och ner gångar under ett år, så kan ränteavdraget mycket väl vara högre än någon procent i utländska källskatten man möjligen förlorar i utdelningen.

Hade dock förlorat räntan om det vore på KF.

Frågan är bara om räntan du får tillbaka är tillräckligt högt för betala arbetskostnaden för den tid du behöver fylla i blanketterna för få utländska källskatten tillbaka från utländska myndigheter.

Jag har kört rubbet i KF men startade några ISKer för att förbättra oddsen vid IPOer. Flyttar nu allt utom finska bankaktier från KF till ISK, tycker fortfarande det är värt att slippa ansöka om återbetald källskatt på utdelningarna.

Jag ansöker om utlänsk källskatt från

Kanada - Behöver jag inte ansöka ifrån då det är 15% skatteverket sköter jobbet åt mig.
Tyskland ansöker man om 10% ifrån
USA - behöver jag inte ansöka om då USA har en 15% skatteverket sköter det.
Storbritannien har 0% utländsk källskatt - Skatteverket tar hand om det.

Findland har en 35% - behöver ansöka om 20%
Danmark har en 27% behöver ansöka om 12%
Norge har en 25% behöver ansöka om 10%
Tyskland/Frankrike/Italien har en 26% behöver ansöka om 11%
Belgaum en 30% behöver ansöka om 15%

Dock har man bara aktier just nu i Sverige, Kanada, USA, Tyskland, Schweiz, Danmark, Storbritanien, Findland.

Så behöver bara söka från ett få tal länder.

Men hade dock välkomnat en utländsk källskatt på 0% inom den Europiska unionen/Nordiska unionen, så skatten betalas där utbetalningen sker, lite som EU gjorde med moms reglerna.

Men det tar inte så långt tid fylla i blanketter.

Jag personligen föredra få ha mina 30% i ränteavdrag framför behöva fylla i lite blanketter, vilket man oftast kan fylla i på datorn sedan skriva ut och skriva under.

För man ansöker bara om den skatt som faktiskt dras. Och bruka följa Avanza skatte ansöknings % länder som har 15% eller lägre i dubbelbeskattningsavtal med länderna Sverige har avtal med, så sköter skatteverket den i skattedeklarationen automatiskt, så där behöver man inte ansöka om något.