Hej!
Jag är 18 och har nyligen börjat öppna ögonen för att investera. Jag har en buffert på drygt 10k på plats och jag har även ett fondsparande igång, men jag vill också sätta undan lite pengar för att testa på aktier. Jag har för närvarande ett ISK och har siktat ned mig på en grupp med aktier, varav endast en tredjedel är noterade i Sverige, och jag läser på flera olika sidor att utländska aktier ska man ha på en KF på grund av att man får tillbaka källskatten.
Däremot så har jag bemött nackdelar som riskpremien, även om den inte är särskilt stor, och att man betalar skatten genom kontot kvartalsvis istället. Sen är det ju också en extra administration att föra pengar till och från samt mellan två olika konton beroende på om aktien i fråga är noterad i Sverige eller inte.
Så, hur har ni fördelat era aktier? Har ni allt på ett konto, och är det då en KF eller ISK, eller har ni det uppdelat mellan ett ISK och en KF? Tjänar man tillräckligt via att få källskatten tillbaka att mödan av kapitalförsäkringens nackdelar är värd att ha?