Kontoform - ISK / KF / Vanlig depå för utdelningsaktier

Hej alla!

Första inlägget på forumet för mig, har försökt leta runt lite men inte hittat en tydlig diskussion i ämnet.

Jag har tänkt att utöka mitt investerande genom att skapa ett nytt konto som fokuserar på utdelningsaktier, framförallt de som delar ut oftare för att få ett smått kontinuerligt flöde in på kontot.

Då jag inte avser att sälja aktierna utan endast köpa dem för deras utdelning, är det smartare att inte schablonbeskattas på hela värdet i form av ISK utan att skatta på utdelningen endast såsom på ett vanligt aktiekonto?

Hittade en tråd på forumet där slutsatsen var att skaffa ett KF istället då det var mer lönsamt för utländska aktier? En majoritet av de aktier jag tittat på är på den amerikanska marknaden vilket kanske spelar in?

/Rossen

Kör KF. Beskattningen är densamma som en ISK, dvs avkastningskatt på 0,375 % med dagens ränta. Fördelen är att du får tillbaks utländska källskatten per automatik. Det kan dock ta ganska lång tid (vi talar år, inte dagar).

Tack för svar! Finns det någon nackdel att ha sin utdelningsportfölj som KF även om det kanske då blir 50/50 utländska, svenska aktier?

Nackdelen är att du inte kan delta i bolagsstämmor om du vill utnyttja din rösträtt. Ointressant för de flesta även om en del även väljer att se direktägandet som en fördel. En annan för- eller nackdel, beroende på hur man ser det, är att skatten tas upp i deklarationen med en ISK, men inte en KF där den istället dras per automatik.

För mig väger fördelarna med KF tyngre än nackdelarna även för svenska aktier så jag har nästintill allt mitt sparande i KF. Har bott utomlands tidigare och då är KF definitivt ett bättre val. Som småbarnspappa ser jag också försäkringsmomentet som en fördel. En kapitalförsäkring ingår, till skillnad från ISK, inte i arvet så skulle jag trilla av pinnen försäkras min sambo ut (barnens mamma) till 101 % istället. Med en ISK går det aldrig att testamentera bort hela beloppet.

1 gillning

En annan skillnad mellan ISK och KF är att när man sätter in pengar i en ISK betalar man skatt för dessa pengar innevarande kvartal, medan pengar som sätts i en KF beskattas hela innevarande halvår. Pengar som tas ut från en KF beskattas hela innevarande år, medan pengar som tas ut från en ISK beskattas innevarande kvartal.