Förtydligande av hur skatt på utländsk utdelning hanteras på ISK (samt en gnutta KF)

Hej,

Hade fått för mig att så länge den utländska källskatt som tagits ut på utdelning understiger den skatt som ska betalas på schablonintäkten för ett ISK får man full avräkning.

Men när jag läser hos skatteverket ser jag: “Om den utländska skatten på kontrolluppgiften till exempel är 1 000 kronor räknas den utländska inkomsten på ISK automatiskt ut till 6 667 kronor (1 000/0,15). Den framräknade inkomsten får inte vara högre än schablonintäkten på kontot.

Eftersom avräkning på källskatt vanligtvis är begränsad till 15 procent medan skattesatsen på kapital, schablonintänkten, är 30 procent, innebär det att avräkning som mest kan motsvara hälften av skatten på schablonintäkten?

Exempel.

Schablonintäkt 2000kr → skulle ge skatt 2000kr x 0,3 = 600kr. Utländsk utdelning 3000kr → källskatt på 15 procent 450kr. Rätt till avräkning max 2000kr x 0,15 = 300kr. Vilket ger en kvarvarande skatt på 600kr - 300kr = 300kr och 150 kr utländsk skatt går “förlorad”?

Då bör man alltså hålla sig till att få utländska utdelningar på ISK som motsvarar högst hälften av schablonintäkten (efter avdraget på kapitalunderlaget med 150 000kr i år och 300 000 därefter)?

Hur fungerar det förresten med källskatten i en KF? Som jag förstått det kräver fondbolaget tillbaka källskatten från källstaten, ev. genom Skatteverket, (som i slutändan alltså inte får behålla någon källskatt?). Att de kan göra det skulle bero på att de kategoriseras annorlunda än privatpersoner i skatteavtalen. Med ett ISK så får källstaten däremot behålla sina 15 procent men kontoinnehavaren får förhoppningsvis avräkning. Förmodligen har jag missuppfattat något men är det annars bättre (för landet, eller i vart fall staten) att ha aktier i en KF då Skatteverket i slutändan får behålla en liten slant genom att det inte görs någon motsvarande avräkning?

1 gillning