hej
jag har fyra ISK konton i samma bank uppdelade efter hink principen
två av dessa har utländsk källskatt ( jag vet många kommer skriva ha KF istället MEN det är inte min FRÅGA här)
enligt min preliminära skatteuträkning och inskickade skatte underlag från banken så hade jag säg 20.000:- i utl källskatt
allt väl med det jag hade 2000 i rest skatt enligt prel uträkning och betalade in detta
nu har slut skatten kommit och enligt skatteverket är min utl källskatt avdrag 15.000:-
och jag ska betala mer restskatt
tog kontakt med skatteverket och efter flertal samtal framkommer det att de beräknar skatteavdraget endast på de 2 ISK kontona som har källskatt och inte det totala värdet på alla 4 konton, alltså min såkallade inkomst på dessa två konton var inte så stor så jag fick tillbaka hela utl källskatten
någon som vet om detta och kan förklara bättre, för det är enl detta negativt att ha flera konton ISK och förmodligen KF i samma bank eller i flera banker om inte utl källskatt finns på alla konton
Korrekt, du kan inte få avräkning med mer än den ISK-skatt du betalat för det specifika kontot med den automatiska avräkningen.
Sen, för att krångla till det mer, så har du egentligen bara rätt till att få avräkning enligt skatteavtal, dvs 15 %. Har källstaten tagit ut mer än så, som t ex Tyskland och våra nordiska grannländer, så får man ibland tillbaka mer än man har rätt till eftersom svenska Skatteverket inte riktigt kan hålla koll på vilka skatter som hör till vad, så det bör du egentligen ange själv i deklarationen så du inte får tillbaka för mycket. Det som skjuter över 15 % ska du begära tillbaka av källstaten själv.
Du får aldrig avräkning med ett högre belopp än den svenska skatt som tas ut på de utdelningsinkomster, ränteinkomster, kapitalvinster med mera som du har haft i utlandet. –Skatteverket
Det här är ju jätteknepigt på ISK, eftersom man inte betalar någon skatt alls på utdelningar och schablonen är svår att hänföra till en specifik aktie, därför är det lite speciellt där.
Har man blandat svenska och utländska aktier på samma ISK så kan det ju hända ganska enkelt att man har mer i schablonintäkt än vad de utländska källstaterna har tagit ut i skatt, och då kan den automatiska avräkningen göra att man får tillbaka hela källskatten (om de drar mer än 15 %) trots att man egentligen bara har rätt till 15 %. Då ska man egentligen korrigera detta själv i deklarationen.
KF har dock inte detta problem eftersom försäkringsbolaget oftast kräver tillbaka den extra källskatten av de utländska skatteverken, vilket är anledningen till att folk skriver “ha KF istället” som du söger.
1 gillning
En lösning är ju att köpa typ en styck utdelande utländsk aktie på dom två andra kontona, så även dom räknas in i schablonen.