Återbetalning av källskatt i en KF

Hej alla på detta forumet,

Jag brukar vara en av dom som svarar på väldigt mycket frågor här men efter igår när jag diskuterade denna frågan, som titeln på detta ämnet säger, med en skattejurist, så känner jag att en fråga här behövs för att komma närmre sanningen!

Som jag är skolad så ska banken/försäkringsbolaget ansöka om återbetalning från utländska skatteverk, detta ska då ske på hela källskatten som är dragen från det utländska skatteverket.

För att lägga en grund för detta innan jag går vidare i tanken så finns det skatteavtal mellan Sverige och andra länder där man har kommit överens om hur mycket skatt som landet i fråga får dra från utdelning, där är standard/kutym att landen ska dra 15% i skatt och Sverige drar sedan 15% själva så att den sammanlagda skatten blir 30%.
Detta gäller då för Aktie & fondkonto och andra typer av konton där det är svensk skatt på 30% på utdelning.

Detta avtalet som är skrivet med andra länder bestrids däremot från många länder som då tar en högre källskatt än vad dom får, t.ex tar Finland ut 35% alltså 20 procentenheter över vad avtalet säger.
Samma med många andra länder men med andra procentenheter.

Nu kommer jag till min tanke och vad diskussionen med skattejuristen ledde till för slutsats, för det är här min grundkunskap inte verkade vara korrekt.

Min grundkunskap säger då att om man äger ett utländskt innehav i en KF så ska banken/försäkringsbolaget kräva tillbaka återbetalning från utländska skatteverket på hela källskatten då vi i Sverige inte ska betala någon skatt alls på utdelning i en KF (eller i ett ISK).

Däremot efter diskussionen igår så ifrågasattes detta genom att det enligt skattejuristen endast är den procentenheten över de som avtalet säger som går att få återbetalt, detta eftersom de utländska skatteverket inte bryr sig om i vilken kontoform du äger innehavet i och har då rätt enligt avtal att fortsatt ta ut denna källskatten.

Däremot så får man göra avräkning i sin deklaration (som tydligen görs automatiskt i största mån), där får man då tillbaka 30% på den källskatten man har betalat, isåfall om det drogs 15% i källskatt så får man tillbaka 5% av dessa och den slutliga skatten slutar på 10%.

Detta är även något Avanza bekräftar i denna länken: https://www.avanza.se/kundservice.html/1120/vad-ar-utlandsk-kallskatt-och-hur-sker-avrakning-for-den

Efter mycket googlande så har jag dykt på flera sidor som säger att man får tillbaka 100% av källskatten, som inte verkar vara helt sant?

T.ex Nordnet skriver såhär: https://www.nordnet.se/blogg/utlandsk-kallskatt-tillbaka/

Så det verkar vara otydlighet kring detta ämne.

Tänker mig att vi kan få en diskussion kring detta och försöka luska fram tillsammans hur det egentligen är! :slight_smile:

(Ni hör ju vilka ämnen jag diskuterar på en fredagskväll :joy:)

3 gillningar

Det tråkigaste av allt är om man sparar i Global indexfond, Europa,Usa,tillväxtm att man tappar 15% eller 30% på utdelningar. Det blir jätte mycket pengar långsiktigt jämfört att köra 100% Plus Allabolag Sverige index 0.22% i avg. Det är riktig dyr försäkring i alla fall för att få bättre riskspridning :thinking: