Hjälp sökes! Utländsk källskatt och ISK under det skattefria beloppet?

Hej kära hivemind.

Jag öppnade ett ISK-konto på Avanza i början av året och satte in 100K för att hålla mig under det skattefria beloppet. Eftersom jag var ny till aktiesparande och inte var ordentligt påläst hade jag ingen koll på hur det funkade med utländsk källskatt. Jag köpte på mig en stor del Nordea-aktier och när jag fick utdelning drogs det 35% utländsk källskatt.

Jag har nu försökt läsa på och lära mig mer och har förstått att man vanligtvis kan göra avdrag i deklarationen för den utlänska källskatten så länge som den understiger schablonbeskattningen av ISK-kontot.

Men eftersom jag ligger under det skattefria beloppet blir det ju ingen schablonbeskattning. Tolkar jag det rätt då att jag inte kommer kunna få något avdrag på den utländska källskatten?

Jag har också förstått att den utländska källskatten borde vara 15%, men att på grund av ett finskt regelverk sker det ingen direktnedsättning, utan att man möjligtvis kan begära om att få tillbaka mellanskillnaden från det finska skatteverket. Är det någon som har koll på om detta stämmer och hur man går tillväga?

Tack på förhand för hjälpen! Jag känner mig lite vilse…

Bumpar den här tråden i hopp om att få svar.

Grymt, tack! Det löser ju diffen mellan 15% och de 35% som drogs. Stämmer det även att man inte kan göra avdrag för de sista 15% om man ligger under det skattefria beloppet (eftersom det då inte finns någon schablonskatt att dra ifrån)?

Om man har utländska aktier med utdelning gör de sig bäst inom en kapitalförsäkring istället för ISK (då sköts detta automatiskt).

Sen skulle jag rekommendera att du bör ha majoriteten i globala index-fonder istället.
Men hur forskningen säger att man ska investera finns det många trådar om här om du vill läsa vidare :slight_smile:

1 gillning