Hej
Har konto hos avanza och bara svenska aktier på mitt isk
Tänkte köpa lite utdelningsaktier från USA och Kanada ev andra länder med
Har tittat igenom många trådar men tycker att det blir inga riktiga svar
Grunden är tydligen att sätta dessa på ett KF konto men många säger ISK konto om man inte har så många då fungerar det tydligen med skatten då sköts detta tydligen av avanza
Vilket gör att jag inte vet var jag skall ha dessa
Har inte mycket nu på ISK (ca 300000) men sätter in varje månad ca 5000-10000
Kommer inte att vara så mycket på utdelning utan mest roligt att få lite varje månad eller kvartal från andra länder men vill inte hålla på att “kräva” den skatten
Om du skall ha utländska aktier för utdelningens skull är det bäst alla dagar att ha dessa på KF.
Finns lite mer att läsa här om ämnet:
Det går i ISK, men finns massa fallgropar. Om du har underskott av kapital (oftast bolån) så kommer du endast kunna avräkna 500kr i utländsk källskatt. Samt att vissa länder drar mer källskatt än skatteavtalet tillåter och att du därmed får begära tillbaka denna överstigande del själv (Kanada och USA drar dock 15% enligt avtalet)
I KF står däremot försäkringsbolaget som ägare och gör både avdrag samt begär tillbaka överskjutande skatt. Enda nackdelen är att det inte går att flytta tillgångar i KF, utan endast kontanter
Tack för svaren från er båda 2
Har inga lån eller skulder så det verkar som om det mest kvittar eftersom det inte blir några större summor
Så jag kommer nog att sätta dom på ISK kontot
Går ju att flytta dom från det kontot till annat men inte tvärtom utan kostnad