Värt att byta från ISK till KF till följd av amerikansk källskatt?

Hej, jag har sent omsider insett fördelen med att ha amerikanska utdelningsaktier på KF (eftersom man får tillbaks mellanskillnaden på utdelningsskatten automatiskt med KF).

Undrar om det är värt besväret att sälja av mina amerikanska utdelningsaktier från mitt Avanza ISK och köpa tillbaks dem i min KF på Avanza. För närvarande är det mindre än 3 000 i utdelning per år.

Har förstått att man kan begära tillbaks mellanskillnaden i beskattning på utdelning direkt hos Skatteverket. Men det verkar omständigt. Någon som kan ge råd?

1 gillning

Svårt att svara på frågan, handlar väldigt mycket vad man prioriterar mest, pengarna eller energin att göra det. :see_no_evil:

Sedan tänker jag spontant att det är väl inte supermånga kronor det rör sig om, eller?

1 gillning

@janbolmeson Tack Jan för svar. Nej för mig med nuvarande innehav skulle det handla om kanske 500 kronor om året, om ens det. Så frågan är om det är värt besväret att byta. Kanske bättre att istället fokusera på att framtida köp av amerikanska utdelningsaktier görs på KF-kontot.

Stämmer det verkligen att man själv måste begära tillbaks det från Skatteverket? Från vad jag har hört var det något sådant för flera år sedan, och sen ändrades det till att Avanza fixar det automatiskt men att det kan ta lång tid, och sen till att det fixas automatiskt på väldigt kort tid. Jag vill tom. minnas att jag läste något nyhetsbrev direkt från Avanza där de meddelade att de förbättrat processen för källskatt, men jag kanske hallucinerar att jag läst det.

Jag har några utdelningsaktier på Avanza. Min deklaration har ett avdrag för utländsk källskatt utan att jag har gjort något manuellt. Beloppet är väl ungefär vad jag förväntade mig att det skulle vara från utdelningarna jag fick föregående år (men det har jag iof inte dubbelkollat).

Har för mig att det görs automatiskt i deklarationen för isk om det finns utländsk källskatt. men att den automatiska avdraget bara är på 15 % så om du har aktier där det dras mer än så är det bättre att ha dem på kf. Om det också skulle vara så att du råkar få underskott av kapital i deklarationen så görs den automatiska isk avräkningen bara upp till en summa av totalt 500kr.

Korrekt. OP behöver alltså inte oroa sig för just amerikanska aktier eftersom deras skattesats är just 15%.

Om man har utländska aktier i länder där man drar mer än 15%, exempelvis danmark, norge och finland, så ska man använda KF, eftersom man på ISK bara får tillbaka just 15% via deklarationen, men på KF hämtar banken hem hela beloppet.

3 gillningar

Om man läser här:

så tycker jag inte det är solklart att man inte behöver oroa sig för amerikanska aktier.
Veckla ut “Hur mycket får jag tillbaka” och läs undantagen för USA och Kanada.