Hej!
Jag har en fråga när det gäller att köpa Norska aktier på Avanza. Jag är intresserad av att köpa aktier från Norge med Avanza och skulle även vilja göra det med mitt ISK för att slippa jobbig deklaration. Jag har dock läst att det är bättre med en KF.
Min fråga är vad konsekvenserna av att köpa aktierna med ett ISK blir? Gör det något om man inte “hämtar tillbaka” skatten på utdelning från Noska skatteverket?
Den här är det billigaste bästa lösning utan att krångla till det. Öppna Isk hos Nordnet och köpa gratis indexfond Nordnet Norge indeks. Det som tillkommer växlings avg 0,25% både vid köp/sälj. Enkelt och transparent ![]()
Svar på din fråga kan du läsa här: Avanza
Det är lite som att fråga: “gör det något att jag betalar 20kr mer för samma Cuba Cola på Pressbyrån som på ICA?”
Du betalar mer för att få samma sak, så ja, det gör något.
Köp det på kapitalförsäkring så löser banken källskatteåterbetalningen åt dig automatiskt och du slipper även krånglig deklaration precis som med ISK.
Beskattningsupplägget är också väldigt liknande mellan ISK och KF med årlig schablonskatt.
Det enda som talar emot det är om du av någon anledning ser det som ett problem att det formellt är försäkringsbolaget som äger aktierna och inte du.
Jag hade samma dilemma tidigare och svaren jag fick var att det var inga problem att ha utländska (utdelning) aktier på ISK (mitt fall avanza) och att jag då fick ansöka själv året efter om dom skatterna.
Kollade på Avanza om kapitalförsäkring som då sköter detta till mig.
Problemet var att för att få ha KF så tillkom det en månadskostnad, en försäkring av något slag tror att det hade med efterlevande skydd eller liknande.
Liten kostnad men så länge jag inte har den summan i utdelning så är det en förlust
Jag kom fram till att jag köper aktierna till mitt isk tills det blir mer pengar i utdelning än kostnaden per månad för KF.
Om jag kommer ihåg rätt så kan man tydligen kunna flytta aktier från ISK till KF utan avgift (kommer jag ihåg fel så får vi nog höra det här
) men inte tvärtom
Är du säker på detta?
Avanza själva påstår att deras KF kostar 0kr.
De kan dock ta ut en administrationsavgift på max 300kr vid den försäkrades dödsfall.
Du kanske tänker på avkastningsskatten/schablonskatten som tas ut löpande i KF.
Det är inte något som tillkommer extra utöver det du har på ISK.
Det är bara så att den betalas in löpande under året på KF och för ISK så betalar du det istället i samband med din egen deklaration.
Att flytta aktier in/ut till och från KF fungerar tyvärr inte då i KF så är försäkringsbolaget formell ägare av aktierna. i ISK är du själv ägare.
Ville bara förtydliga så inga missförstånd uppkommer.
Instämmer. Den enda lilla fördel kan vara att på ISK betalar du skatten i efterskott (gratis “lån” från SKV). På KF betalas skatten kvartalsvis.
Värt att veta också är att på KF verkar avdrag för värdepapperslån tas bort så småningom. Det har redan börjat försämras ![]()
Jo, sant, men med ett så litet kapital kan det knappast vara värt den extra arbetsinsatsen i att få tillbaka källskatten på egen hand, för att spara några kronor i räntenetto på uppskjuten skattebetalning.
Det kanske t.o.m. jämnar ut sig om det är så att försäkringsbolaget kan ordna fram återbetalningen tidigare än man kan själv, jag är inte insatt i hur fort och smidigt det går.
Helt klart så sant. Jag har själv en handfull norska aktier - på KF då det är absolut smidigast. Uppmanar dock inte andra att investera i enskilda aktier så det är lite kontroversiellt här kanske ![]()
Avanza tar absolut ut en riskpremie på försäkringen. Annars skulle det inte vara en försäkring och inte kunna ha de gynnsamma villkoren som KF har.
Men det är en väldigt låg kostnad. Med runt 100 000 kr på en KF betalar jag 12 öre i kvartalet. Hur mycket du betalar beror på din ålder. Men livförsäkringen är typ bara på 101% av kapitalet så det är inte mycket du betalar premien på …
Just det, man kan se mer om det under riskkostnad.
Dock är det som du säger några kronor eller tiotals kronor per år och miljon kr i kapital.
Dessutom får man ju då ut 1% mer kapital än man har om man avlider så det jämnar väl ut sig antar jag(?).
Svaret från Avanza var att KF var gratis men man var tvungen att ha försäkringen som kostade några 10 i månaden vilket föranledde mig att fråga igen om det kostade att ha KF och igen så svarade dom att det inte kostade något med KF men försäkringen kostade
som är obligatorisk
Sedan så fick jag beskedet att jag kunde ha dom på ISK så länge och sedan flytta dom till KF när dom vuxit till sig men det gick inte att flytta från KF till ISK utan att sälja-flytta-köpa nytt
Gick in på mail en på Avanza och detta är en del av deras svar
“Som min kollega nämnde eftersom en kapitalförsäkring är en livförsäkring så tillkommer riskpremien för återbetalningskyddet. Så det går inte att välja bort. Men det är ingen hög kostnad och utöver det är det gratis.”
Går inte att välja bort denna avgiften men annars är det gratis ![]()
Rätt försumbart alltså. Då är det logiska svaret fortfarande att köra allt icke-svenskt som har utdelningar på KF som vanligt
(om man inte tänker belåna sitt KF alltså).
Dock värt att beakta att vissa aktörer verkar ta betydligt mer än NN / AVA när det kommer till avgift på KF.
(har sett t:ex Brummers KF via SPP kostar 0,25% av försäkringskapitalet per år.)
Handelsbanken erbjuder väl direktnedsättning av Norsk källskatt?