Fick feeling för ett litet tag sedan och köpte 10 st DNB (no) och 5 st Ålandsbanken (fi), var inga större belopp (strax under 4000 kr). Men det slog mig i efterhand att innan jag gör fler och större investeringar skulle det vara bra att ha lite bättre koll på hur det funkar med utdelning och skatter i Norge och Finland (och gärna andra marknader man kan handla på från på Avanza)?
Kör ISK men skulle också vara bra och veta om det innebär mer arbete i form av blanketter och/eller behov av att komma ihåg att det göra egna avdrag eller dylikt? Hur funkar det med valuta? Vilken kurs och avgifter gäller vid valutaväxling, är det nära avista-kursen (i stil med vad typ dom stora kreditkortsbolagen tar) eller är det pissadyrt a la växlingskontor på badort?
(Har släng av dyslexi som alltid blir värre framåt natten, så om nån mening verkar sakna några ord och är svårförståelig har du sannolikt inte blivit galen, utan skulden ligger nog helt hos mig)
Skulle starkt rekommendera att ha utländska aktier på kapitalförsäkring på Avanza/Nordnet då alla våra grannar svjv tar ut mer än 15 % källskatt på utdelningar, medan dubbelbeskattningsavtalen med dem ger att Skatteverket bara kommer ge tillbaka 15 %, resten måste du återkräva själv från de utländska skatteverken. Detta beror vad jag förstått på att aktierna inte hålls i ditt namn utan i Avanzas/Nordnets namn på utländsk depåbank vilket gör det administrativt krångligt för företagen att avgöra vilka skatteregler som gäller just dina aktier.
T ex kommer finska utdelningar beskattas med 35 %, du kommer få tillbaka 15 % av svenska skatteverket och de sista 20 % får du ansöka om själv hos finska skatteverket. Motsvarande för Danmark är 27 % och för Norge 25 %.
Om du har underskott av kapital får du dessutom max tillbaka 500 kr i utländsk källskatt, annars max upp till överskottet.
På KF gör Avanza/Nordnet allt jobbet åt dig och det är ingen gräns.
Växelkursen är avista eller nära nog plus 0.25 % (både vid köp och sälj samt utdelningar).
Om jag inte minns fel kan Nordnet tack vare sin finska verksamhet administrera källskatten korrekt även på ISK för Finland, men det gäller då förvirrande nog att man handlar bolagen på finska börsen och inte t ex handlar Nordea på svenska börsen.
2 gillningar
Tack för utförligt svar! Låter som att det är lite för mycket jobb för att det ska vara värt det. Om jag fattat rätt går det inte heller att flytta aktier till ett KF varför jag i vilket fall måste sälja.
1 gillning
Samtidigt tänker jag också att det lär inte vara många kronors skillnad, så det kan lätt bli att man lägger alldeles mycket tid på det utan att det egentligen gör någon större skillnad.