Vad är avgiften på ISK egentligen?

Jag funderar på det här med isk avgifter. Jag vill inte betala för mycket så att säga.
Har nu LF Global Index 0,23% och LF Sverige index 0,27% i avgift.

Avanza har 0% avgift men bara upp till 50’ om jag fattat det rätt?
Vad blir avgiften sen?
Är det 50’/fond eller totalt i isk?
Är det 0% i överföringsavgift även över 50’?

Fråga om LF och avanza: Är överföringsavgiften baserat på antal överföringar eller en fast avgift?

Sen vill jag ge länsförsäkringar ett minus för dom myglar med den faktiska avgiften. Dom hävdar bestämt att den är 0,2% när jag hade möte med en tjänstekvinna angående mitt isk sparande. Är dom så dåligt insatta i sin egen verksamhet!

Hej!

Avgifterna gäller ditt totala sparande i fonder på Avanza. Har du som kund flera isk på Avanza så räknas de samman. Överstiger ditt totala fondsparande 50 000 betalar du de avgifter som respektive fond har.

Är det skatt på insättningar och eventuella överföringar av värdepapper till isk du menar, så betalar du schablonskatten på summor på såväl under 50 000 som över. Skatten på ISK kommer du inte undan oavsett belopp på ISK och varje insättning, överföring och ditt totala belopp under året påverkar skatten du betalar. Procentsatsen på schablonskatten är fast och justeras en gång om året. Vill du läsa mer om skatt på ISK kan du läsa här till exempel: ISK-skatt

Det som Avanza bjuder på under 50 000 är bara fondavgifterna, inte skatten på ISK.

Kan de ha menat förvaltningsavgiften? Den är 0.20 även på Avanza med den totala avgiften är 0.22.

1 gillning

Alla barn i början. Om en orutinerad banktjänsteman svarar på en fråga och anger förvaltningsavgiften i stället för den totala avgiften, så är detta säkert något som inträffar i alla banker. Detta är givetvis inget som LF satt i system.

Dessutom, på 100 000 kr i sparande innebär detta 20 kr, på en halv miljon blir det en 100-lapp. Jag tror att du klarar den smällen.

3 gillningar

Avanzas avgift för Isk är 0%. Har du dessutom engagemang under 50k så är fondavgiften gratis. Skatten på Isk är samma hos alla aktörer.

Min uppfattning till 0% fondavgifter är ett start erbjudande till NYA kunder.
ISK konto är gratis oavsett det är Nordnet/Swedbank…man betalar olika avgifter till olika investeringsprodukter/värdepapper och schablonintäkt beskattas.

Jag fick ett courtage frit erbjudande när jag skapade ett ISK hos Avanza. När mina aktier värde överstiger 50K måste jag betala courtage.

Även ISK är per definition avgiftsfri om jag inte minns helt fel. Det är ju en av skillnaderna mot kapitalförsäkring där aktörerna tar betalt för själva försäkringen.

Varken Isk eller Kf har nägot i lagtext som reglerar avgiften. Ofta är det snarare så att Isk är utan rådgivning/försäljning och Kf är med rådgivning/försäljning. Därav det dyrare priset. Det finns Isk med avgift (inkl rådgivning).

Tror politikerna som införde isk “förväntade” sig avgiftsfritt.