Behöver man ha likvida medel på sitt ISK-konto för avgifter, eller dras de direkt på aktie/fond-värdet?

Vad gäller här egentligen? Kan jag lämna kontot tomt på pengar utan att behöva oroa mig för ev. övertrasseringar?

Om jag inte minns helt fel kommer det på skattedeklarationen, i varje fall sköts det automatiskt. Kontot kommer inte övertrasseras

På KF betalar du en avgift direkt till försäkringsbolaget, då behöver du sätta in pengar på kontot, alt. sälja av när avgiften ska betalas

Hittade en fin steg-för-steg beskrivning i tråden Betalning av skatt på isk. Hur går det till i praktiken?;

@EzMoney du kan utan problem ha kontot tomt. :money_mouth_face:

Jag tänkte mer på avgifterna som fonderna själva tar ut varje år; om de debiteras direkt från mitt konto eller om de bara tar en del av mitt fondvärde.

Det är som en del av fondvärdet, däremot är det inget som du ser utan avgifter tas dagligen från fondens utveckling, så kursen som sätts dagligen är efter att avgifterna dragits.

Avanza har en bra beskrivning hur det hela funkar;

Hos oss anges förvaltningsavgiften i procent per år, däremot beräknas avgiften på den totala fondförmögenheten varje dag. Varje dag tas 1/365-del av förvaltningsavgiften ut från fonden, innan andelskursen beräknas. På det sättet betalar fondandelsägarna bara avgift för den tid som de äger fonden. När du tittar på fondens avkastningshistorik är förvaltningsavgiften med andra ord redan dragen.

1 gillning