Beskattning

Hej!

Jag är en ung student som precis har börjat investera i aktier. Har ungefär 200.000 kr i rullning i allt från aktier och fonder. Det har börjar ganska bra med några procents avkastning, men som jag ännu inte sålt och tagit ut än. Min fråga är - hur funkar beskattning på vinster från aktier och isk-kontoavgifter generellt? Hur betalas detta? Jag använder idag avanza och är inte helt säker på hur alla avgifter och skatter dras. Utgår ifrån att det kan bli några tusenlappar i skatt och avgift (rätta mig gärna om jag har fel), men kommer det här automatiskt en gång per år dras från mitt avanza-konto, eller kommer det i samband med deklarationen som en skuld att betala in? För mig som student så kan en skuld på ett par tusen vara väldigt påfrestande för min ekonomi. Ska man i så fall se till att spara undan lite skatte-och avgiftspengar för detta? Skulle verkligen uppskatta ett utförligt svar över hur kronologin och processen kommer se ut för mig framöver. Tack på förhand! :slight_smile:

Skatten för isk kommer på deklarationen som en schablonintäkt (som först kvittas mot förluster såsom räntekostnader på lån). Det är “bara” 30% av scgablonintäkten som beskattas, men blir det (inklusive allt annat) plus så måste det betalas in till Skatteverket.

Fondavgifter dras automatiskt från fonden. Man kan se en årlig sammanställning på Avanza hur mycket som dragits.

Ok, så man avvaktar egentligen till den årliga deklarationen dyker upp innan någonting skattas över huvud taget? Innebär det alltså att man bör ha koll på ungefär hur mycket man ska skatta varje år, eftersom det ofta slutar med en stor ”skuld” eller inbetalning som ska göras istället för att man kan vänta sig en återbäring?

Ja men precis, vänta till deklarationen.

Stor och stor, för varje 100 000kr är det 453kr som ska beskattas.
Så du behöver nog inte oroa dig för mycket om skatten!

Jaha, men det låter ju ganska lindrigt då! Annars har jag ju hört att man skattar 30 % på själva vinsten man göra också på isk, men det kanske jag har fått om bakfoten? Så för att sammanfatta kan man säga att man TOTALT skattar 0.453 % på sitt totala innehav vid slutet på året, och detta betalas tillbaka i samband med deklarationen? Ingen annan skatt eller så som sker i övrigt?

Precis, ingen vinstskatt på ett ISK, så den enda kostnaden är schablonbeskattningen på 0.453% (uppdelat i 4 kvartal) och en schablonskatt för alla insättningar.
Inga fler skatter och allt kommer på deklarationen.

Hej Anton!

Här kan du läs lite om beskattning på ISK!

För år 2019 ligger den på 0.453% på hela beloppet i ditt ISK.

Exempel:-

1jan-31mar Q1 - ISK värde 200000kr

1apr-31jun Q2 - ISK värde 201000kr (kanske aktier går bra)

7juli-31sept Q3- ISK värde 202000kr

1okt-31dec Q4 - ISK värde 203000kr

Insättningar under året : 10000kr (du överförde kontanter till ISK+aktier utdelningar)

Kapitalunderlag=816000kr

816000kr/4 (4 kvartal i år)=204000kr

Schablonintäkt 204000x1,49%=3040 (cir.3039,6kr)

Schablonintäkt beskattar 30%, blir 3040x30%=912kr (du förväntar sig att betala 912kr till Skatteverket).

ELLER 204000x1,49%x30%=912kr.

ELLER 204000x0,00447=912kr

OBS: Q=kvartal (3 månader)

skrev fel: 1juli-31sept Q3