Beskattning

Hej!

Jag är en ung student som precis har börjat investera i aktier. Har ungefär 200.000 kr i rullning i allt från aktier och fonder. Det har börjar ganska bra med några procents avkastning, men som jag ännu inte sålt och tagit ut än. Min fråga är - hur funkar beskattning på vinster från aktier och isk-kontoavgifter generellt? Hur betalas detta? Jag använder idag avanza och är inte helt säker på hur alla avgifter och skatter dras. Utgår ifrån att det kan bli några tusenlappar i skatt och avgift (rätta mig gärna om jag har fel), men kommer det här automatiskt en gång per år dras från mitt avanza-konto, eller kommer det i samband med deklarationen som en skuld att betala in? För mig som student så kan en skuld på ett par tusen vara väldigt påfrestande för min ekonomi. Ska man i så fall se till att spara undan lite skatte-och avgiftspengar för detta? Skulle verkligen uppskatta ett utförligt svar över hur kronologin och processen kommer se ut för mig framöver. Tack på förhand! :slight_smile:

Skatten för isk kommer på deklarationen som en schablonintäkt (som först kvittas mot förluster såsom räntekostnader på lån). Det är “bara” 30% av scgablonintäkten som beskattas, men blir det (inklusive allt annat) plus så måste det betalas in till Skatteverket.

Fondavgifter dras automatiskt från fonden. Man kan se en årlig sammanställning på Avanza hur mycket som dragits.

Ok, så man avvaktar egentligen till den årliga deklarationen dyker upp innan någonting skattas över huvud taget? Innebär det alltså att man bör ha koll på ungefär hur mycket man ska skatta varje år, eftersom det ofta slutar med en stor ”skuld” eller inbetalning som ska göras istället för att man kan vänta sig en återbäring?

Ja men precis, vänta till deklarationen.

Stor och stor, för varje 100 000kr är det 453kr som ska beskattas.
Så du behöver nog inte oroa dig för mycket om skatten!