Frågetecken kring deklarationen 2024

Hejsvejs!

Nu har deklarationen trillat in i Kivra och jag sitter som ett frågetecken. Förra året fick jag en tusenlapp i restskatt och drog slutsatsen att då jag äger 50% i en bostad som jag inte bor i fick betala fastighetsavgift på taxerade värdet 435 000 (min andel). I år ska jag istället betala 3800 i restskatt men begriper inte varför.

Nedan bifogar jag skärmdumpar på min deklaration, är det pga schablonintäkterna och isåfall varför? I takt med att ens placeringar ökar i värde kommer restskatten bara bli högre för varje år sålänge man inte säljer av och plockar hem kapital?

Tack på förhand! Jag börjar här innan jag sätter mig i den antagliga milslånga telefonkö hos SKV.

2 gillningar

Ja? Trodde du det var skattefritt med kapitalinkomster?

2 gillningar

I år deklarerar du för 2023 då schablonintäkten låg på 2.94% på kapital. 2022 deklarerade du för 2021 och då låg schablonintäkten på 1.25% på kapital, dvs mer än dubbelt så hög.

Om du dessutom har mer kapital, ja då blir ju schablonintäkten större, och således kapitalskatten, även om schablonintäktssatsen ligger konstant

1 gillning

Ja

Sedan har ju ISK-skatten i det närmaste tredubblats, så allt ser ut att stämma.

Sedan skulle jag kalla det “i bästa fall” eftersom en ökning med tiden troligast beror på värdeökning på kontot. :smiley:

3 gillningar

Självklart inte, men då är det ju fördelaktigt att placera på ett fondkonto istället och ta smällen vid en försäljning istället?

Annars bör man ju sälja av varje år för att täcka schablonintäkterna? Eller tänker jag fel?

Inte nödvändigtvis, det beror på hur hög din förväntade avkastning är.

För aktieindexfonder så borde ISK fortfarande vara lönsamt.

1 gillning

Generellt sett ja. Med brasklappen att statslåneräntan kan röra på sig i en gynnsam riktning.

1 gillning

Under året betalas den största delen av din skatt per automatik (via arbetsgivaren och bankerna), men vissa saker hamnar utanför, till exempel:

Skatt på schablonintäkten som du själv anmärkt.
Fastighetsavgiften.
Public service.

Sen får du tillbaka på räntor du betalat och a-kassans avgift.

Största skillnaden ska du kunna hitta här om inte arbetsgivaren gjort något fel under året.

Och om du läste fortsättningen så framgick det där. :slight_smile:

1 gillning

Nog det jag lurade mig på att schablonintäkter står just som inkomster men i fältet “avdragen skatt” står inget men under ränteinkomster är skatten ifylld.

Hur ser jag det jag fått tillbaka på räntor och a-kassa?

Det står under ränteutgifter, i ditt fall 42 kr.
A-kassans reduktion framgår ju, 495 kr.

1 gillning

Skattereduktion för a-kassa (495 kr) stod med i ditt underlag

Eftersom du har högre kapitalinkomst än ränteutgifter får du betala statlig inkomstskatt på kapitainkomster, dina ränteutgifter har reducerat den skatten motsvarande 30 % av ränteutgifterna.

1 gillning

Jag fattar heller inte schablonintäkterna helt. Jag är med på att man räknar på 2,94 enligt nedan från skatteverket för att få schablonintäkten. Och när jag överslagsräknar på 3 % på mitt totala isk så får jag ungefär vad som står i min deklaration. men varför tar man inte detta *0,3? Dom har säkert gjort rätt, jag förstår bara inte varför. Att skatta hela 3 % på sitt totala värde på isk känns redigt saftigt…

Skatteverket =>

Investeringssparkonto

Schablonintäkten för investeringssparkonto är 2,94 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2023). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,882 procent av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2023 blir skatten 882 kronor.

2 gillningar

Det gör man. Det som först visas i deklarationen är dina intäkter, och baserat på dessa och möjliga ränteutgifter räknas Överskott av kapital ut (som alltså beskattas med 30%). Själva värdet på överskott av kapital * 0.3 återfinns under Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst.

2 gillningar

Du betalar inte 3% skatt. Du betalar 30% skatt på den fiktiva schablonintäkten som är 2.94% av ditt kapital, dvs 0.88%

3 gillningar

SKV har gjort det så att det alltid är 30 procent på kapitalinkomster. Sedan finns det sparformer där bara en del av ens vinst räknas som inkomst, tex fastighetsförsäljning eller utdelning från fåmansbolag. Ytterligare en variant är att man beskattas på värdet av ens fond eller ens ISK konto. Då används en schablon för att få veta vilken ‘inkomst’ ens tillgångar anses motsvara.

Bra eller inte, ekonomiskt sett, det är en smaksak. Men det bli mycket enklare att deklarera.

2 gillningar

Ah okej, är med hur du menar. Det jag tycker är snopet är då att man inte räknar ränteavdraget och schablonintäkterna*skatt separat utan man nettar dom och sen räknas ev skatt ut. Säkert jättelogiskt man gör så men inte i mitt huvud : )

1 gillning

Summa summarum så för att “undvika” få restskatt att betala som klumpsumma får man sälja av lite av valfritt innehav för att täcka kostnaderna om man inte vill/kan använda likvida medel? Alternativt be sin arbetsgivare dra lite extra skatt för att jämna ut slutsumman?

Ja…

1 gillning

Så man betalar alltså 0,88 % skatt på totala kapitalet man har i sin ISK. Nästan en procent per år är ju ganska mycket över tid.

Blir avkastningen över tid 5 %, så blir det ju nästan 20 % skatt på avkastningen. Det är saftigt med tanke på att det inte är riskfri avkastning, som tex bankkonto, där skatten är 30 % men helt riskfri avkastning.

Känns nästan som att en vanlig depå är bättre och då skatta på bara vinsten. Man förlorar då 10 %. Men avkastning kan ju även blivit negativ och då betalar man ingen skatt.

Stämmer mina siffror eller har jag helt missförstått något?