Frågetecken kring deklarationen 2024

På deklarationen står det att jag haft ränteutgifter på Avanza. Vilka är det? Jag trodde bara jag har haft ränteintäkter på vanliga kontona.

Här finns en kalkylator som jämför depå med ISK och KF

ISK är tänkt att vara helt skatteneutral på riskfri investering (tänk styrränta/sparkonto) kontra vanlig beskattning på 30% på vinst. På avkastning högre än riskfria räntan blir ISK fördelaktig, och desto mer så ju högre avkastning (och således risk). På investering med förväntad avkastning lägre än riskfria räntan ska man ej placera i ISK. En skillnad är att man i en vanlig depå gör en riskdelning med staten. Staten tar förvisso 30% av vinsten, men tillåter samtidigt avdrag vid förlust. Denna riskdelning får man ej i en ISK, men som kompensation får man en lägre skatt på dessa mer riskfyllda investeringar (dvs börsen typiskt). Det är bara att välja vad man tycker är viktigast.

Det är egentligen inte primärt tänkt (från statens synvinkel) att någon egentligen ska vara bättre än den andra skattetekniskt på lång sikt, utan den stora vinsten är det förenklade deklarationsförfarandet för investeraren, och det någorlunda konstanta kassaflödet för staten.

2 gillningar

För snabbt uttag av likvider efter sälj kanske Kundservice | Avanza

1 gillning

Gäller det försäljning av andelar av fonder också? Har inga aktier. Var med på en introduktion som jag sålde samma dag, men det var bara inte mycket.

Ränteutgifterna från Avanza var på 1467 kr. Väldigt mycket känns det som. Har skrivit och frågat nu, men ville höra om någon visste om det var något självklart.

Vet ej, men 1467kr låter ju som en belåning, så mycket blir det inte pga försäljning+uttag om det inte handlar om flera miljoner

Avdrag - kapital
8.1 Ränteutgifter m.m.
Avanza bank 1467 kr

Har inte belånat eller något heller.
Får väl svaret imorgon.

Jag råkade ut för samma sak - fast klart mer i restskatt - för första gången i år.
Trodde att man skulle drog av ISK-skatten från behållningen på ISK-kontot som man gör med ränteintäkter.

Sedan insåg jag skillnaden mellan ränteintäkter och ISK-skatt.

Jag måste ju själv välja vilka fonder jag skall sälja eller ta från andra källor för att betala ISK-skatten. Det kan ju inte Avanza, Nordnet eller Lysa veta,

Det är ju mycket enklare med ränteintäkter - det är bara att dra 30% av pengarna och skicka in till Skatteverket.

Så logiskt om man tänker efter :slight_smile:

Hej.
Förstår inte riktigt deklaration och isk konto.
Som jag förstått det betalar man skatten i deklaration.
Under (7.1 schablon intäkter) i deklarationen står det en summa framför mina isk-konton, tex 4081kr framför ett isk-konto på Avanza. Vad är det för summa? Bifogar även en bild.

edit från moderator: Inlägget är hopslaget från en annan tråd.

Om jag gissar rätt är det schablonintäkten (står även till vänster) så det är summan du sen betalar 30% skatt på.

Jag skulle ta bort bilden om du inte gärna vill att alla ska veta hur mycket pengar du har på isk.

Men hur räknas den summan ut?
Tog inte med alla mina konton just av den orsaken.

Googla på ”schablonintäkt isk” de förklarar bättre än mig.

Nämns kanske tre gånger i denna tråd redan.
Läs igenom inläggen :slight_smile:

Tolkar det som att det är 3,62% av mitt innehav.
Eller jag har fel?

Ungefär så, 3,62% av (innehav varje kvartal + årets insättningar) / 4

För 2024 blir det 3.62%, för inkomståret 2023 som du deklarerar för nu var det 2.94%

När bör jag räkna över mitt kapital för att få en fingervisning om hur mycket som kommer behöva betalas i samband med att deklarationen dimper ner?

Du kan använda hjälpmedel “räkna ut skatt” när du får årsbesked från olika banker.

1 gillning

Om du som dom flesta av oss över tid räknar med säg 5% bruttoavkastning MINST på dina aktiefonder på ISK över tid så lönar sig ISK helt klart jämfört med Ett normal Depåkonto. OM avkastningen börjar sjunka ned mot 3% årligen blir det mer tveksamt.
Du betalar skatten på samma sätt dvs regleras vid deklarationen. Hur du får fram skatten är i båda fallen helt valfritt.

1 gillning

Hur brukar ni göra när skatten ska betalas? Säljer ni av lite innehav? Lägger undan lite varje månad för att ha till skatten? Använder andra likvider eller placerade pengar?