Inkomstdeklaration - var ser jag ränta för sparkonto och ISK?

Nu har inkomstdeklarationen kommit. Jag förstår dock inte hur mycket ränta har jag fått betala för mitt sparkonto och för mina investeringar i fonder?

I deklarationunderlaget du fått på KIVRA…
För ISK kallas det schablonintäkt. Den Läggs ihop med dina övriga intäkter av kapital som det dras skatt på.
Ditt sparkonto redovisas tydligt med bankens namn , räntan + dragen skatt i varsin kolumn.

1 gillning

Som @Mikael8 skriver hittar du schablonunderlaget i utskick och deklaration.

Men, du har ännu inte fått betala något. Det gör du nu, i samband med deklarationen.

Sen, för att prata om ”rätt” saker så betalar du inte ränta på vare sig sparkonto eller ISK.
På ett sparkonto har du sannolikt fått ränta och denna kommer du beskattas för.
På ditt innehav i ISK beräknas en schablonintäkt och även denna intäkt beskattas.

Hur vet jag om jag kan göra ränteavdrag för lånet?
Betalade 9500kr i låneränta. Tror att när vi tog lånet så sa banken att allt sköts automatiskt.

Själv trodde jag att jag läste fel på en nolla. Ska betala 21000kr. Förra året betalade jag 3500kr.

Enda jag gjort är att månadspara i ISK och fonder. Känns missvisande då flera oxå uppfattat att på ISK så sköts skatten automatisk. Sen visar det sig att man ska betala på deklarationen.
Med automatisk så inser man att det innebär att det är förtryckt.
Hade jag haft på A/F konto hade jag då behövt redovisa själv alla vinster vid sälj?

Ränteavdrag ska skötas automatiskt då banken meddelar vilken ränta du betalat till skatteverket som i sin tur drar av en del av de pengarna från din skatt. Om du dubbelkollar uträkningarna så finns de nog där…

Samma sak med ISK och ränta från banken. Där dras det automatiskt årligen den summa som är aktuell från kontot, i alla fall hos alla seriösa aktörer i landet.

Har du åkt på restskatt så kan det vara flera saker som spökar. Dras rätt skatt från jobbet?
Några övriga inkomster eller sidointäkter du inte tänkt på?
Kanske fastighetsskatten som spökar då den ökat?

Ja om du har A/F konto kommer din bank, nätmäklare att skicka uppgifter till Skatteverket vid försäljning så dessa kommer att vara med i deklarationen och du behöver redovisa hur mycket du köpt för. Då kommer det antingen bli vinst eller förlust.

Jag har väl mera investerat än förra gången. Samt att ISK skatten är 3ggr högre. Trodde bara att allt redan var draget, där av ordet automatiskt.att jag inte behövde betala in för ISK. Men sen börjar man fatta var ska annars pengarna tas ifrån.

Allt är säkert rätt. Men mga verkar snacka om att man får tillbaka så mkt pga av bostadslånet. Då undrar man om man missat ngt.

Mjae. Det kan inte stämma. ISK schablonintäkten redovisas i deklarationsunderlaget men det blir kvarskatt på aktuell belopp skatt i mitt fall.
Hur skulle ISK Banken kunna veta hur jag vill betala min skatt på chablonintäkten.
Sälja av fonder etc är bara en variant. Det bestämmer jag själv förstås.

Bland annat ja, men även att du inte redovisar vinster/förluster inom ISK.
Säg att du säljer en fond med 10k i vinst, sen köper en annan fond - detta redovisar du inte i din ISK. Utanför en ISK hade du fått betala skatt på din vinst och redovisat i deklarationen.