ISK skatt deklaration

Har jag förstått det rätt att skatten på ISK dyker upp i deklarationen som en skuld? Ska man då sälja av motsvarande summa från ISK för att täcka skulden? Är det så ränta på ränta kalkylatorn funkar när man ställer in avancerat att aktuell skatt ska räknas av och att man varje år säljer av föregående års skatteskuld eller är tanken att ISK’n ska växa ifred och jag betalar skulden med annan inkomst. Jag har inte så mycket avdrag så jag får varje år en skatteskuld att betala :stuck_out_tongue_closed_eyes:. Hur gör ni andra?

ISK skatten dras direkt från ISK kontot per automatik.
Du behöver inte göra någonting mer än att se till att du har pengar på ditt ISK när det skall dras.
Har du inte pengar på kontot kommer mäklaren du använder tvångssälja delar av ditt innehav för att täcka skulden.

Stryker över min gamla kommentar iom jag hade fel :slight_smile: Rätt svar av @emilv under!

Nej, @SebastianB det stämmer inte. ISK-skatten dras inte från kontot. @Eva2 har fattat det rätt, det dyker upp som en skuld på deklarationen. Om du vill att pengarna ska tas från kontot så får du helt enkelt själv sälja av för att täcka skatten.

På deklarationen står det vad kapitalunderlaget blir (schablonskatten). Sälj av för att täcka 30% av det.

Jag fick för mig det fungerade likadant som KF.
Nu när du sa det kikade jag igenom mina transaktioner, och ja du har rätt! Det har inte dragits något där.

Tack för svar. Då var det som jag trodde. Jag är väldigt nyfiken på hur andra här på forumet gör. Säljer ni av från ISK’n varje år eller låter ni pengarna på ISK’n vara och betalar skatten med ”nya” pengar.

Hur är det då med ränta-på-ränta kalkylatorn där man vid avancerade inställning kan välja att skatten räknas av med gällande regler för ISK skatt. Är det då tänkt att man ska sälja av för skatten årligen? Om man inte gör det, ökar då värdet snabbare än uträkningen visar?

Jag har nästan allt mitt sparande i kapitalförsäkringar istället. Där dras beloppet per automatik. Den delen som ligger i ISK betalar jag med “nya” pengar.

Misstänker att de flesta här har bostadslån likt mig själv och får 10.000-30.000 i skatteåterbäring på grund av ränteavdraget. Så de flesta lägger nog ingen vikt i det.

3 gillningar

Ja så är det nog att man har ränteavdrag som täcker ränteutgifter. Jag har ett väldigt litet bolån (350000kr) och kommer troligen betala av det innan jag helt blir FIRE om 2 år. Då kommer jag varken ha bolåneräntor eller bilresor att kvitta mot skatten på ISK. Finns det fler i min situation som inte har något att kvitta utan får restskatt att betala varje år och hur tänker ni att jag kan göra då när jag ska leva på kapitalet. Sälja av 4% att leva på under året + ta ut för att täcka räntan?

Ränta-på-ränta-kalkylatorn räknar med att du säljer av från kontot för att täcka skatten (om du gjort det valet i manicken). Jag har än så länge för lite pengar på kontot för att det ska märkas, men när det börjar bli mycket pengar så räknar jag med att jag kommer sälja av. Du måste sälja av när du gått i pension för någonstans ska ju pengarna komma ifrån. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag betalar skatten med nya pengar. Ränteavdraget är inte tilkräckligt för att täcka min överskjutande skatt, och dessutom vill jag inte ta av ISKn i onödan.

Så gör jag. Allt går i samma konkurs s a s. Fastighetsskatt, ISK-skatt och annat jox. Sedan brukar jag pynta in från lönekontot.

Jag ser det bara som en service att få fram rätt summa i slutändan. Man vill ju inte lura sig själv och glömma skatten med hjälp av mental bokföring. Jag säljer ingenting från mitt ISK så länge jag har andra pengar (i e lön) att betala med.

1 gillning