500k mellanlandat på ISK till sparkonto

Hej!

Jag har en fråga till er som jag hoppas ni kan svara på.

Jag har under 2023 satt över 500 tusen kronor från min bank Swedbank till Avanza sparkonto+ som har mellanlandat på mitt ISK konto innan dom har satts över till sparkontot på Avanza.

Har ni någon aning om vad skatten på just detta belopp kommer att hamna på eftersom jag egentligen skulle ja satt över dom direkt till sparkonto?

Pratar vi om tusentals kronor i skattesmäll pga mitt misstag?

Mvh maskinen

6 gillningar

Flyttade du ut pengarna samma kvartal är det 1 102,50kr det handlar om. Låg de kvar över ett till så dubblas det.

5 gillningar

Alla pengarna flyttades över under april månad nu i år, första insättningen 11 april och sista 25e april. Totalt 500 tusen under månaden

2 gillningar

Summera vad ditt ISK hade första dagen av varje kvartal och årets samtliga insättningar. Dividera detta med fyra. Schablonintäkten på resultatet är 2,94% för 2023. Av det betalar du 30% skatt i din deklaration. Vilket då är 500 000 / 4 * 2,94% * 30% = 1102,50 kronor.

6 gillningar

Tack snälla för svaren från er båda! Hjälpte mig mycket.

4 gillningar

Taskigt läge. Funderar på om älg emojin passar nu? :thinking:

Har ingen aning om ISK, men jag gjorde själv ett misstag då jag förde över 100k för mycket till ett sparkonto. Pengarna skulle till depon. Ingen fara, bara göra om och kostar inget.

Men ISK, går det inte att få ett undantag om man direkt vänder transaktionen,och pengarna inte varit investerade?

Om banken annulerar transaktionen kanske?

Någon smart människa kanske vet?

3 gillningar

Tror inte det - men fråga banken - det skulle jag absolut göra.
Ingenting är omöjligt.

3 gillningar

“Schablonskatten baseras på ditt innehavs värde.”
Fast det borde väl betyda att du måste ha något innhav på ditt ISK? Är inte insatt såklart men tycker det är skillnad på likvida medel på ett ISK och medel uppbundna i fonder och aktier som du ska schablonskatts för.

Skulle du räkna det som ett innehav att ha annan valuta på kontot?

Du beskattas för allt på ISK-kontot; likvida medel, aktier och fonder. Eftersom likvida medel kan förväntas utvecklas sämre än schablonvinsten bör du undvika att ha likvida medel på ett ISK.

2 gillningar

Tack, idag lärde jag mig något nytt mao :slight_smile:

1 gillning