Hej, Skatteverket har kommit fram till att jag ska betala in 10 000+ i restskatt.
Min ekonomi är rätt normal: Tjänsteman (privat) , lön i spannet 30-40k, utöver det har jag bara sparkonton och ISK:er via Lysa och Nordnet. Inga andra inkomster m.m.
Är det då normalt att det blir en sådan rest-skatt?
Gå igenom dina kontrolluppgifter från arbetsgivare och banker så ser du. Kan vara att din arbetsgivare drar fel skatt för dig. Du kanske också har mycket pengar på ISK och sparkonton vilket blir skatt vid årsslutet.
Sparandet ligger på totalt cirka 2 miljoner. Det jag märkt över åren är att restskatten har ökat ju mer jag har i ISK:erna.
Dras inte skatt automatiskt från sparkonton och ISK:er på något vis?
På sparkonto drar banken skatt på räntan, men ISK-skatten dras inte av institutet där du har pengarna (LYSA och Nordnet i ditt fall) så det måste du betala in själv.
Ja då har du ju en skatt på schablonintäkt på uppåt 17000 som ska in (om 2 miljoner på ISK), så att du på sista raden landar på 10000 är ju inget att förvånas över.
Din ekonomi är inte normal, finns inte många människor i Sverige med 2 mille på sitt Avanza-konto, kanske några tusen personer av 10 miljoner människor.
Att ha pengar på ett ISK kostar ju och det är därför som du får relativt hög restskatt, helt logiskt!
Man kan ju fundera på vad som egentligen är jobbigast: Se till att det finns likvider 4 gånger per år på kontot och därmed betala skatten med en gång, eller få dra ut på det tills mitten av året därpå utan att behöva betala ränta på pengarna, som du kan låta växa istället. Jag väljer det sistnämnda alla dagar i veckan.
Det är en smaksak, tänker jag. Det lät som att den ursprungliga frågan handlade om att inte betalat för mycket skatt på ett bräde. KF är lite som en avbetalningsplan.
Det är redan känt eftersom den baseras på räntan året före, så lite högre, men inte så extremt mycket:
”30 november 2023 var statslåneräntan 2,62 procent. Det betyder att schablonintäkten för inkomståret 2024 blir 3,62 procent av kapitalunderlaget (2,62 procent + 1 procentenhet).
Skatten på kapitalinkomster är 30 procent, vilket innebär att din skatt blir 1,086 procent av kapitalunderlaget (30 procent av 3,62 procent = 1,086 procent).”
Eftersom vi får ränta på skattekontot skulle jag snarare rekomendera att förbetala in pengarna till SKV och glömma bort dem, då gör det inte lika ont som att behöva betala in dem när SKV ber om pengarna.
Så du själv har svaret, om du inte gått från 0 Kr till 2M på din(a) ISK så har du ju varje år betalt skatt, eller?
ISK är ju bra upp till en viss nivå, eller beroende på hur aktiv man är. Men med ISK betalar du skatt oavsett om du gör något eller inte, så har man många miljoner på ISK kommer du betala skatt till skillnad på en vanlig depå som inte kostar dig en spänn, men å andra sidan omfattas av vinstskatt.
Glädjas vet jag inte, gratis vet jag inte heller. Deklarationen och slutskatt kommer efter avslutat inkomstår, och det är då inte gratis. Slopa golvet på ISK-skatten som sattes av det korttänkta ”räntan är låg”.