Schablonintäkter?

Jag har alla mina värdepapper på ISK. Jag trodde att med ISK skatten skulle betalas automatisk av Avanza, men nu jag fick en ganska stor skatt i min deklaration.

Är för att jag har sålt en del av mina värdepapper? Men det finns en skatt för Lysa med, och där har jag sålt ingenting.

Så betalar man ISK skatt i deklarationen?

Ja, man betalar iom deklarationen. Jag åkte på rekordmycket att betala tillbaka i år. Helt galet.

Vad du betalar i skatt baseras på kontots värde och inte vad du har sålt. Det kommer förtryckt på deklarationen och du betalar 30% skatt på schablonintäkten.

Du kan läsa mera här:

3 gillningar

Så är det.

Galet och galet… Det är så ISK fungerar, och priset man betalar för att undvika 30% skatt på de fina uppgångarna som varit på sistone, och över tid :slight_smile:

Men intäkten neutraliseras nog för de flesta av ränteavdrag på bolåneräntor.

1 gillning

Ne så har det aldrig varit.

Däremot är det precis så KF fungerar. Då betalar försäkringsbolaget (Avanza/Nordnet eller vad det är för bank [försäkringsbolag]) du har in skatten med pengar från kapitalförsäkringen.

Jo, det är galet med tanke på hur otroligt mycket mer det blivit i år jämfört med tidigare år. Tyvärr hjälper inte ränteavdraget för lånen i närheten så mycket som jag hade hoppats på.

Kanske, men inte för mig och aldrig mer under överskådlig tid. Så fr.o.m. nu får jag vara på tå i jan-feb varenda år, för att betala in det som skjuter över 30k i tid till skattekontot…

3 gillningar

Kanske bäst att alltid ha en sisådär 30 000 på skattekontot året runt för att slippa otrevliga överraskningar

15k I schablonintäkt - har ca 500k fördelat på några ISK och lysa (alla dyker upp).

Borde de inte bli ca 5k i skatt på 500k?

Eller något jag missar?

inkomståret 2023). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,882 procent av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2023 blir skatten 882 kronor.

1 gillning

Ja, det blir ca 5k i skatt. På deklarationen redovisas inkomster, dvs schablonintäkten på 15k, varifrån skatt sedan beräknas.

1 gillning

Bäst kan nog vara att räkna på skatten och föra över de pengar som behövs, när de behövs. Men om 30 000 på skattekontot varken gör till eller från i ens ekonomi är ju det också en lösning.

Varför just 30k? Är det någon magisk gräns? Jag ska betala in 29935 kr tydligen.

Så här beräknar vi räntan:

Den låga kostnadsräntan är 5 procent från och med 1 augusti 2023. Från vilket datum kostnadsräntan börjar räknas beror på hur stor kvarskatten är.

• På kvarskatt över 30 000 kronor beräknas ränta från 13 februari 2024.

• På kvarskatt som är högst 30 000 kronor beräknas ränta från 4 maj 2024.

1 gillning

Jamen då är det väl bara att gratulera. Det tyder på att du har mycket större tillgångar på ISK än vad du har lån. Motsatsen hade definitivt varit mycket sämre.

1 gillning

Absolut men det var inget nytt för mig :slight_smile: däremot är det nytt att jag behöver betala tillbaka ca fem gånger mer än jag gjort tidigare vilket känns surt.

Det magiska med 30K+ i restskatt är att det börjar ticka ränta på beloppet innan det ens är deklarationsdags. Så det kan vara bra att undvika över det.

Annars innebär ju 30K i restskatt att man har cirka 3 mille på ett ISK för inkomstår 2023. Oaktat eventuella ränteutgifter och andra ränteinkomster.

Det lär vara en del här på forat som har den summan ändå :slight_smile:

Är det säkerligen :slight_smile:

Känns som mycket när man tittar på det isolerat. Sen kommer man på att hela portföljen rör sig med 1% eller mer vissa börsdagar och då är det inte lika farligt :laughing:

Dock lite trist med en av mina aktieportföljer där jag ligger rejält back senaste 2 åren och samtidigt betalar skatt på schablonintäkten :person_facepalming:

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Att jämka skatten är ju en bra idé för den som har högre schablonbelopp. För eget del så betalar jag lite över 80K totalt i kapitalskatt så jag är alltid noga med att betala in i februari.