Jag har alla mina värdepapper på ISK. Jag trodde att med ISK skatten skulle betalas automatisk av Avanza, men nu jag fick en ganska stor skatt i min deklaration.
Är för att jag har sålt en del av mina värdepapper? Men det finns en skatt för Lysa med, och där har jag sålt ingenting.
Vad du betalar i skatt baseras på kontots värde och inte vad du har sålt. Det kommer förtryckt på deklarationen och du betalar 30% skatt på schablonintäkten.
Däremot är det precis så KF fungerar. Då betalar försäkringsbolaget (Avanza/Nordnet eller vad det är för bank [försäkringsbolag]) du har in skatten med pengar från kapitalförsäkringen.
Jo, det är galet med tanke på hur otroligt mycket mer det blivit i år jämfört med tidigare år. Tyvärr hjälper inte ränteavdraget för lånen i närheten så mycket som jag hade hoppats på.
Kanske, men inte för mig och aldrig mer under överskådlig tid. Så fr.o.m. nu får jag vara på tå i jan-feb varenda år, för att betala in det som skjuter över 30k i tid till skattekontot…
15k I schablonintäkt - har ca 500k fördelat på några ISK och lysa (alla dyker upp).
Borde de inte bli ca 5k i skatt på 500k?
Eller något jag missar?
inkomståret 2023). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,882 procent av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2023 blir skatten 882 kronor.
Bäst kan nog vara att räkna på skatten och föra över de pengar som behövs, när de behövs. Men om 30 000 på skattekontot varken gör till eller från i ens ekonomi är ju det också en lösning.
Jamen då är det väl bara att gratulera. Det tyder på att du har mycket större tillgångar på ISK än vad du har lån. Motsatsen hade definitivt varit mycket sämre.
Det magiska med 30K+ i restskatt är att det börjar ticka ränta på beloppet innan det ens är deklarationsdags. Så det kan vara bra att undvika över det.
Annars innebär ju 30K i restskatt att man har cirka 3 mille på ett ISK för inkomstår 2023. Oaktat eventuella ränteutgifter och andra ränteinkomster.
Det lär vara en del här på forat som har den summan ändå
Känns som mycket när man tittar på det isolerat. Sen kommer man på att hela portföljen rör sig med 1% eller mer vissa börsdagar och då är det inte lika farligt
Dock lite trist med en av mina aktieportföljer där jag ligger rejält back senaste 2 åren och samtidigt betalar skatt på schablonintäkten
Saihtam
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
18
Att jämka skatten är ju en bra idé för den som har högre schablonbelopp. För eget del så betalar jag lite över 80K totalt i kapitalskatt så jag är alltid noga med att betala in i februari.