Undvik kostnadsränta på skattekontot, betala in senast 12/2

Hej!
Min känsla är att många här har stora summor på sina ISK:n och att skatten (baserat på schablonintäkten) kanske blir högre än 30 000:-. :wink:
Jag vill påminna om att betala in överstigande summa till skattekontot innan den 12/2 om man vill undvika kostnadsräntan.

Är också nyfiken på hur ni brukar göra. Brukar ni “hålla på pengarna” in i det sista och betala kostnadsräntan? Eller gör ni en extrainbetalning?

Detta kommer från Skatteverkets hemsida:

"Kvarskatt på mer än 30 000 kronor

Räknar du med att få kvarskatt på mer än 30 000 kronor undviker du kostnadsränta om du gör två extra inbetalningar som är bokförda senast dessa datum:

• Betalningen av den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 12 februari 2025.

• Betalningen av resterande del, 30 000 kronor, ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 5 maj 2025.

Om du inte gör någon extra inbetalning

Du som inte gör någon extra inbetalning till ditt skattekonto betalar låg kostnadsränta fram till och med förfallodagen. I exemplet får du reda på hur kostnadsränta beräknas.

Exempel: Irene har kvarskatt på 70 000 kronor

Irene ska betala 70 000 kronor i kvarskatt för inkomståret 2024. Hon gör ingen extra inbetalning utan betalar kvarskatten med swish på förfallodagen som i hennes fall är 12 september 2025.

Kostnadsräntan beräknas från och med 13 februari 2025 på den del av beloppet som överstiger 30 000 kronor. Från och med 6 maj 2025 beräknas ränta på hela kvarskatten.

Irene ska betala den låga kostnadsräntan som är 2,5 procent från och med 13 februari till och med den 12 september 2025.

13 februari till och med 5 maj 2025 betalar Irene ränta på den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, det vill säga 40 000 kronor (70 000 kronor - 30 000 kronor).

Hon betalar ränta med 2,74 kronor per dag (40 000 kronor × 0,025 ÷ 365). 2,74 kronor per dag i 82 dagar blir 225 kronor.

Från och med 6 maj till och med 12 september 2025 betalar hon 4,79 kronor per dag eftersom kostnadsräntan beräknas på hela kvarskatten (70 000 kronor × 0,025 ÷ 365). 4,79 kronor per dag i 130 dagar blir 623 kronor.

Totalt ska Irene betala 848 kronor (2,74 kronor per dag i 82 dagar + 4,79 kronor per dag i 130 dagar)."

2 gillningar

Jag låter min arbetsgivare dra extra skatt varje månad. Sedan orkar jag inte räkna på alla avdrag och försöka komma fram till om jag behöver betala in extra. Det får ge sig.

1 gillning

Redan fixat, men bra påminnelse. :+1:

1 gillning

Jag har kapitalförsäkring, där sätter man in schablonskatten fyra ggr per år när den dras från kontot så då uppkommer ingen kvarskatt - är det inte så i ISK också? Länken går till företagssidan på SKV, företag kan inte ha ISK.

Vad gäller kvarskatt av andra skäl, om kostnadsräntan bara är 2,5% kan det mycket väl vara bättre att inte betala tidigt - beroende av vilken avkastning man har på de oskattade slantarna.

Jag gör fyllnadsinbetalning på summan som överstiger 30000 innan slutdatum i februari och resten efter det att deklarationen är inlämnad.

2 gillningar

Jag har balanserat mina lån någorlunda så att det kvittar ut sig nära noll via avdraget för räntorna.

1 gillning

KF och ISK fungerar liknande, men inte identiskt. Hur skatten tas ut är en av skillnaderna. För KF är det banken som betalar skatt, men banken tar ut en avgift som är lika stor och dessutom kallas avkastningsskatt. När det gäller ISK tar du upp schablonavkastningen som inkomst av kapital i din deklaration och denna ingår därför i din allmänna skatteuträkning.

2,5% är inte jättedyrt, men observera dock på att den räntan till skillnad från vanlig låneränta inte är avdragsgill så den motsvarar snarast ett vanligt lån med 3,6% ränta vilket inte heller är dyrt, men inte heller speciellt billigt.

4 gillningar

Jag brukar jämka varje år. Man räknar ut hur mycket man kommer tjäna under året. Jobb, ISK, bolån. Så får man en lapp av Skatteverket med vilken skatt som arbetsgivaren ska dra. För mig brukar skatten bli lägre. När man jämkr så slipper man få skatteåterbäring och man riskerar inte heller att få särskilt hög kvarskatt.

3 gillningar

Skall betala en vinst på lägenhetsförsäljning, mäklaren skall hjälpa till med skatteberäkningen…men har inte fått uppgiften för kapitaltillskottet från föreningen än.
Men får väl chansa lite, gör väl inget om man betalar in för mycket på skattekontot. .lite ränta får man väl?

2 gillningar

Det beror på vad räntan ligger på och vad jag har för ränta på sparkontot. I dagsläget ligger SKV räntan på 2,5%, men eftersom man inte får dra ränteavdraget så är det ekvivalent med en ränta på 3,6%. Just nu har jag 4% ränta på sparkontot hos morrowbank, så det är inte värt att betala av skatteskulden än.

Ligger man plus på skattekontot får man 1,125% ränta, vilket man inte betalar skatt på så det är ekvivalent med en ränta på 1,6%. Ganska kasst.

3 gillningar

Å andra sidan ligger de kanske ett kvartal där. Inte mycket att stoja över om det varit en eller två procentenheter till heller.

3 gillningar

Om man har några bapiljoner i restskatt så får man stoja lite :partying_face: :boom: :upside_down_face:

1 gillning

Ja, med bapiljoner är läget ypperligt!

1 gillning