Jag sålde under 2024 fonder på ISK för ca 700.000 i samband med lägenhetsköp och är nu lite orolig för en eventuell skattesmäll pga det.
Jag började året 2024 med ca 300.000kr på ISK och satte totalt under året in ytterligare 400.000kr som var tänkt att stanna där långsiktigt, men livet kom emellan och lägenhet köptes.
Någon som har någon uppfattning om vad summan för denna skatt kan hamna på? Mina fonder var Avanza Global, Avanza Emerging markens, Plus AllaBolag.
“Med ISK betalar du en låg skatt på kapitalet varje år, oavsett om dina tillgångar ökat eller minskat i värde, och för 2025 är skatten 0,888 %.”
-Skandiabanken
0,888%*400.000=3.552kr
Plus eventuell innehav över kvartal. Lite svårare att räkna på om man inte har siffrorna över tiden.
Insättningar till ISK beskattas (och innehavet vid ingången av varje kvartal), men utan exakta uppgifter om när du satte in pengarna och tog ut så är en ungefärlig siffra ca 5000 kr. Vilka fonder du ägt (om ens några) är oväsentligt.
Blir kanske några hundralappar eller några tusen beroende på hur länge du haft pengarna på ditt ISK. Du klarar dig nog!!
Vad är du rädd för och hur ser logiken ut för den rädslan? Har du koll på hur beskattning på ISK fungerar?
Visa gärna en uträkning som skulle kunna ligga till grund för din rädsla, du kan använda ChatGPT om du vill ju. Skriver allt det här för att lugna dig.
Exempel:
Skatten på ett Investeringssparkonto (ISK) beräknas utifrån schablonintäkten, som i sin tur baseras på statslåneräntan (SLR). För 2024 är ISK-skatten 1.0875 % av kapitalet per år.
Steg-för-steg beräkning:
Kapitalbas: Vi antar att du har 700 000 kr jämnt under perioden.
Årlig skatt:
700 000 kr * 1.0875 % = 7 613 kr per år
För 3 månader (1/4 av året):
7 613 kr / 4 = ca 1 903 kr
Slutsats:
Om du har 700 000 kr på ett ISK i 3 månader kommer skatten att bli ungefär 1 900 kr.
Detta förutsätter att kapitalet inte ändras under perioden.
Ett enkelt sätt att ta reda på hur mycket ISK skatt du ska betala är att logga in i ditt Avanza konto och hittar deklaration och “hämta underlag” (ser bilden). Då kan du kan hur mycket schablonintäkt Avanza har rapporterat till SKV. T.ex.
på underlag ser du schablonintäkt är 10000kr. ISK skatt är schablonintäkt 10000kr x 30%=3000kr. Men 2025 deklaration har grundnivå skattefri 150000kr.
När du hittar deklaration underlag från alla ISK konto kan du kolla den skattefria delen 150000kr och hur mycket avdrag du kan få (ser SKV räknings exempel).
Jag är osäker på om du svarar mig, men skatten på ISK är 30% av schablonintäkten, se Skatteverket. Det är dock något helt annat än 30% av vinsten som det är på en fonddepå.
Ja, du har rätt. 2024 inkomståret har inte 150000 ISK avdrag. Däremot schablonintäkt räknar på samma sätt.
Skattebetalare bör ha kapital underlag för att räkna (om man vill) hur mycket ISK avdrag och ISK skatt till 2025 inkomståret.
Jag har skrivit exempel schablonintäkt (kapital underlag från Avanza) och räknar t.ex. 10000kr x 30%=3000kr.
Det finns ett verktyg på SKV hemsida också.
För att undvika att betala ränta till SKV jag brukar kolla bankens kapital underlag och räknar ISK skatt och sedan överför pengar till skattekonto.