Sälja fondkonto med mycket skatt för ISK?

**Sälja dyrt fondkonto för ett ISK med lägre skatt? **

Hej! Jag innehar fonden ’Handelsbanken Global Tema’ som idag är uppe i cirka 200 000 i värde varav 55 000 är investerade pengar och resten är vinst. Problemet är att kontot har mycket hög avgift på hela 1.45. Jag är medveten om att detta kostar mig mycket varje år och att det vore betydligt bättre om pengarna legat på ett ISK med lägre avgift. Samtidigt kommer jag bli tvungen att skatta mycket om jag säljer fonden, vilket innebär att en lägre summa investeras på ISK, vilket således borde innebära en försämrad ränta på räntaeffekt. Eller tänker jag fel?

Hur skulle ni göra i denna situationen?

vad är smartast rent investeringsmässigt på lång sikt?

Finns det några andra alternativ (såsom att exempel flytta mellan FK med fördröjd skatt?).

Tacksam för alla tips kring hur jag smartast tänker kring detta!

Det är inte så lätt att räkna på. Nackdelen med att ha kvar fonden är alltså att du betalar ca 1.25% “för mycket” i avgift, samt fondskatten på 0.12%. Fördelen är att du har en “hävstång” samt att du snart (nåja) är uppe över 400% utveckling vilket gör att du beskattas med effektivt 24% (inte 20% som jag tidigare skrev) istället för 30%.

Låt oss göra lite antaganden. Du vill spara i 20 år till, börsens utveckling ligger på 7% och ISK-skatten är 1% per år.

Utvecklingen på fondkontot blir då alltså 200 000 * 1.0543^20 * 0.76 = 438 tkr. 1.0543 kommer från 7% avkastning minus 1.45% avgift och 0.12% fondskatt.

För vi över till ISK:

(55000+(200000-55000)*0.7) * 1.058^20 = 483 tkr. 1.058 kommer från 7% avkastning minus 1% skatt och 0.2% avgift.

Så i det scenariot tjänar vi på att flytta till ISK. För 5-10 år är det jämnare, om ISK skatten är högre (utan att avkastningen ökar) blir det också jämnare. Sen har jag använt samma avkastning för båda fonderna, det behöver inte stämma (som vi vet underpresterar de flesta aktivt förvaltade fonderna index).

Jag hade nog bytt, dels för att det lönar sig på sikt men också för att inte göda en aktiv fondförvaltare. En tanke är att sälja av efter nyår för att skjuta upp skatten så länge som möjligt. Det är det nog värt.

Detta är inte finansiell rådgivning och genom att läsa detta friskriver du mig från allt potentiellt ansvar för ditt beslut :joy:.

5 gillningar

@Shaanie Att framtida utveckling på fondkontot beskattas med 20% stämmer väl inte? Med schablonbeskattning betalar man 30% skatt på 80% av totalen dvs 24%. Eller tänker jag helt galet?

Om jag har rätt borde multiplikatorn i beräkningen för fondkontot vara (1 - 0,3 * 0,8) = 0,76 i stället för 0,8. Vilket får ISK-alternativet att se ännu bättre ut!

4 gillningar

Helt rätt, mindes fel (var åratal sen jag sist räknade på det :sweat_smile:). Det tippar favören ännu mer till ISK.

2 gillningar

Tack så mycket för era svar. Så då låter det alltså som att jag bör sälja av fonden för att byta till en ISK med lägre ränta. Men då eventuellt att jag väntar till efter nyår för att skjuta upp skatt under vilken tid pengarna kan få jobba? Eller?

En följdfråga! Hur mycket blir skatten egentligen? Har hela tiden tänkt att det är 30% av vinsten, dvs 145 000 x 0.3 = 43 500 kronor att betala i vinstskatt, men stämmer detta?

Tack igen!

Ja, 30% av vinsten i ditt fall (43.5k). Jag hade väntat till efter nyår för att skjuta upp skatten, men jag orkar inte räkna på huruvida det är förväntat bra eller ej, förlåt! Spontant borde det vara det.

Det vi pratade om ovan är den andra typen av beskattning, en schablonbeskattning som är menad att användas när man inte vet anskaffningsvärdet, men som också ger positivt utfall om man har gått tillräckligt mycket plus. Man får nämligen “anta” att anskaffningsvärdet var 20% av nuvarande belopp, och därefter skatta 30% på resten. Dvs man kan antingen skatta 30% på vinsten (som du kommer göra), eller 24% av hela beloppet. För att tjäna på det sistnämnda måste anskaffningsvärdet vara lägre än 20%.

1 gillning

Hej,

Hoppas att det är okej att jag frågar i denna tråden. Vad är som gör att man effektivt skattar 24% när utvecklingen är över 400%?

Gäller det bara för just utvecklingen över 400%?

Man kan när man deklarerar välja att låtsas att man köpte aktierna för 20% av försäljningspriset, vilket lönar sig om man köpte dem för mindre än så. Skatten blir då (100%-20%)*30%=24% av försäljningspriset.

2 gillningar

Tack, då förstår jag :slight_smile: