Hjälp med uträkning/Excel vid försäljning av aktier på aktiekonto för att investera på ISK

Jag har aktier i ett enskilt större bolag liggande på ett aktiekonto sedan ungefär 30 år. Utvecklingen på denna aktie har varit väldigt bra (långt över index) vilket medfört att värdet på dessa aktier kommit att utgöra en allt större del av mitt totala aktie/fondkapital (resten ligger på ISK). Eftersom min portfölj därmed blivit allt mindre diversifierad, funderar jag därför på att sälja av en del av dessa aktier och köpa lite annat i stället (på ISK). Tyvärr kommer jag vid försäljning att få skatta 24% av försäljningspriset (schablonmetoden) och får följaktligen bara ut 76% att köpa andra aktier/fonder för.

Det är här jag behöver lite hjälp, jag skulle vilja se (överskådligt) hur mycket man förlorar/vinner på en försäljning beroende på olika parametrar. De parametrar jag främst tänker på är summan jag säljer av för (kr), uppskattad framtida utveckling (% per år) för de “gamla” samt för de “nya” aktierna, utdelning (%), tidshorisont (år) och ISK-skatt (%). Det optimala hade varit ett excel-ark där man kan mata in dessa parametrar och få fram olika (hypotetiska) scenarion och där man då även kan se kurvor med värdet av både de “nya” och de “gamla” aktierna över tid.

Vi kan ta ett litet exempel där vi för enkelhetens skull antar att både de gamla och nya aktierna ökar lika mycket, 7% per år, samt att ISK-skatten är 1,086%. Vi antar vidare att jag säljer av för 100 000 kr och då får 76 000 kr att köpa nya aktier för, och att jag ska sälja av allt om 30 år. Om man använder ränta på ränta-kalkylatorn ser man att de 80 000 på ISK har blivit till 443 623 kr. Om de 100 000 kr legat kvar på aktiekontot hade de dock växt till hela 761 225 kr. Vid en försäljning utgår 24% skatt och jag erhåller 578 531 kr. Oavsett tidshorisont kommer en försäljning aldrig att bli lönsam om aktierna ökar lika mycket i procent per år, skillnaden blir större ju längre tiden går eftersom ISK-skatten äter upp en del av ränta på ränta-effekten.

Det svåra är att värdera hur mycket en bättre diversifiering potentiellt kan vara värd, risken finns ju att de “gamla” aktierna börjar gå dåligt eller i värsta fall kraschar. Det är därför ett Excel-ark hade varit till bra hjälp :slight_smile:

Nu kom jag på att jag inte räknat in att utdelningen beskattas med 30% på aktiekontot, så om den kommer att återinvesteras blir skillnaden jämfört med ISK något mindre. De befintliga aktierna är dock inga högutdelare direkt…

En spontan fråga. Är det vettigt att lägga ner så mycket tid på detta, när vi vet att resultatet aldrig kommer att bli korrekt?

7 procents avkastning. Rätt eller fel, vi vet inte.

Vad vi vet är däremot att skatten på ISK följer statslåneräntan. Den siffra du lägger in kommer aldrig att stämma långsiktigt.

Min enkla analys är: Fonder som skattas enligt schablon. Behåll dem som de är.

1 gillning

Du har under 30 inte betalt någon skatt alls, då jag antar du inte sålt något. Låt oss säga att du hade 2M för 30 år sen och de växt till 12M idag (20% tillväxt - du skrev själv att det varit väldigt bra - 400K per år)
Med 1% ISK skatt hade du betalt 600.000 i skatt

“så om den kommer att återinvesteras”
Detta betyder väl inte att du har tankar på att verkligen göra det utan det är bättre att, för diversifieringens skull, investera utdelningen i en annan aktie eller helst i en global indexfond och detta i ett ISK?

Nu tänkte jag lite fel. Jag tänkte inte på att påfyllning i samma aktie sannolikt också hamnar under 20-regeln om du har god marginal upp dit, så så galet är det väl inte då.
Men mitt råd kvarstår att det är bättre att investera utdelningen i ngt annat och i ett ISK-konto.

Du kan ha rätt, jag överanalyserar kanske lite väl mycket :slightly_smiling_face:

Samtidigt kan ju se det som en hobby, bara man är medveten om att felkällorna är stora.

Jag har faktiskt sålt en mindre del tidigare, majoriteten ligger dock orörd.

Hade jag haft 2M för 30 år sen och de växt till 12M idag, hade jag bara haft ca 6,2% tillväxt per år. Det tar bara 10 år att få ihop 12M på aktiekonto om du har 20% tillväxt.

Förstår inte heller hur du räknat “Med 1% ISK skatt hade du betalt 600.000 i skatt”

Jo, utdelningen har alltid investerats i andra aktier. Men om man jämför mellan att sälja av och köpa nytt eller behålla, måste man ju även räkna med att utdelningen på de olika kontotyperna beskattas olika.