Hej, Jag har ärvt en stor summa SEB A och C som ligger i en depå. Jag har haft dem i ett antal år nu och de har dubblats i värde och ger bra utdelning:) Men jag får ju betala skatt på utdelningen så länge de ligger kvar i depån…
Vad skulle ni göra? Flytta dem till ett ISK och betala 24% i schablonskatt eller låta dem ligga kvar. Jag vill inte sälja dem, då jag tycker det är trevligt att få en liten bonus på vårarna.
Jag hade haft kvar dem i depån av flera anledningar
Det är besvärligt att deklarera aktier om de ärvs eftersom du sannolikt kommer behöva tillämpa schablonmetoden när du säljer dem
Jag hade velat ha aktierna i det ”skick” som de var av den släkting jag ärvt från (en flytt från depå till isk är i praktiken en försäljning)
Jag hade aldrig brytt mig om att skatteplanera - för mig kvittar det, jag vill ha det så bekvämt som möjligt och om det innebär någon krona mer i skatt kommer det knappast skada någon annan, tvärtom!
Är de i depå separeras de från ditt övriga sparande. Låt de ärvda aktierna vara kvar i depån men spara resten i isk.
Jag har tänkt som båda ni skriver! Fram och tillbaka. Och därför har jag inte gjort någonting under ett par år nu.
På ett vis kan jag känna som du skriver att man vill behålla dem i det ”skick” som man fick dem av de släktingar som hade jobbat där hela livet. Hur som helst mycket trevligt att få den där extra bonusen varje vår resten av livet. Och att betala skatt måste ju någon göra:)
Om jag sätter in dem i ett ISK eller en kapitalförsäkring kanske jag aldrig kommer ta ut utdelningen. Då kanske den bara kommer ligga kvar och jag får ingen ”guldkant” på tillvaron.
Jag har haft samma dilemma, dock va detta inte ärvda aktier men principen va detsamma. Hade massa aktier i aktie depå också bankaktier. Sålde av dessa och satte över dessa pengarna till isk och köpte samma aktier. Det för att utdelning är så pass hög och bankaktier är generellt väldigt tråkiga. De brukar inte rusa 50% varje år.
I mitt fall så räknade jag på det, exempelvis får du 10 000 kr i utdelning så är det 3 000 kr i skatt.
Sedan får du räkna ut vad skatten blir om du säljer allt och betalar skatt enligt schablonmetoden. Blir skatten tex 30 000 så tar det 10 år innan den är betald. Om du får betala 3 000 kr i skatt varje år.
Dvs efter 10 år så tjänar du på det, i mitt räkneexempel.
När det gäller aktier så är jag inte sentimental, spelar det någon roll om du har i en depå eller på ett isk konto? Är det av sentimentala skäl? Du har fortfarande kvar aktierna, bara att du får några fler kronor i din egna ficka som du göra något roligt för.
Sedan håller jag inte med om att det skulle vara besvärligt att använda schablonmetoden när man deklarerar aktier, Skatteverket beskriver detta väldigt utförligt på sin hemsida.
OM skatten blir jättestor så kan du sälja av i etapper, dvs lite varje för att inte få en enorm skatt ett år, dela upp det på tre år istället.. Detta gjorde jag, delade upp det på två år sedan använde jag utdelningen dessa år för att betala skatten + lite besparingar. Just för att behålla samma antal aktier.
Varför skulle du aldrig ta del av utdelningen om du har de på isk/kg? Menar du att du skulle glömma dom? För att ta ut pengar från isk är lika lätt som att för över från ett vanlig bankkonto.
Tack för ett utförligt och klokt svar. Det låter som en bra kompromiss att sälja av lite i taget i ett par år. Och eftersom utdelningen som du säger är så stor jämfört med hur aktiekursen rör sig, långsamt uppåt, så låter det klokt.
Det är väl mest psykologiskt att jag aldrig tar ut från ISK-kontot. Men det är klart jag kan göra det. Det är bara någon spärr jag har. Lättare att använda pengarna till roliga saker när banken redan har satt över dem på ett tråkigt transaktionskonto.
Om du har “pengar “ i fonder eller aktier utan utdelning på ISK förstår jag din tanke. Om du däremot har aktier eller annat som delar ut pengar som sätts in på ditt ISK är det viktigt att komma ihåg att din skatt på ISK ökar om du låter “reda pengar “ stå kvar på ISK. Du skattar på hela värdet på ISK, oavsett om det är aktier, fonder eller t ex “pengar”.
Angående grundfrågan tolkar jag det som att du har för avsikt att äga aktierna under många år (10-20 plus år) och då är det absolut en bra idé att “flytta” till ISK. Eftersom du säger “en stor summa “ kan det vara smart att räkna ut hur mycket skatt du har råd att betala per år och dela upp flytten på flera år. Du kan ju dessutom välja ett nytt ISK bara för dina SEB aktier, kostar inget extra och påverkar inte schablonskatten.
Notera att det är viktigt att du vid “flytt” meddelar din bank/institut att du vill flytta X antal aktier från depå till ISK! Teoretiskt kan du bli anmäld för “marknadsmanipulation” (brottslig handling) om du själv loggar in och först säljer X antal aktier och samma dag eller i närtid köper samma eller liknande antal aktier i samma företag…!
Vill avsluta med att säga att det är härligt att du har en sund och fin inställning till att betala skatt! Hedervärt! Respekt till dig!
Jag hade sett utdelningen som en extra ”lön” och unnat mig något, alternativt köpt nya aktier. Att hålla på och deklarera enligt schablonmetoden är absolut inget roligt om man inte är intresserad av matematik. Den tiden lägger jag gärna på något annat