Sälja aktier i VP-konto

Hej allihop,

Pappa ville ha lite hjälp med att sälja sina aktier. Inga problem, tänkte jag. Jag loggar in i Swedbank och ser att han har aktier på ett “VP-konto”.
Är det bara att sälja och se glad ut?
Behöver det deklareras på nåt sätt?
Det ser också ut som att det ligger en del “likvider” på kontot (alltså pengar som inte är investerade i aktier).
Vårt mål är att sälja alla aktier, plocka ut alla pengar från “VP-kontot” och sedan lägga dem på ett vanligt sparkonto (ISK) tills vidare.

Är det bara att tuta och köra och klicka “OK” på nån elektronisk blankett inför ev. deklaration, eller är detta en mardröm?

Eller det kanske är bättre att han bara går till banken?

ISK är inte ett vanligt sparkonto. Det är ganska speciell kontotyp där man schablonbeskattas. I ett ISK bör du endast ha värdepapper med relativt hög förväntad avkastning. Aldrig likvida medel. Då blir beskattningen väldigt hög procentuellt.

Ja det behöver deklareras och betalas in skatt för det. Inte speciellt svårt egentligen.

5 gillningar

Måste deklareras och då är det bra om ni kan hitta anskaffningskostnaden (inköpspris och kostnader) i samband med detta så ni kan räkna fram eventuella vinster eller förluster.
Hittar ni inte anskaffningskostnaden så blir det en schablonuträkning där man antar att kostnaden varit 20% av försäljningsvärdet.

3 gillningar

Aha, jag uttryckte mig lite otydligt. Menade “sparkonto (som är ett ISK)”, men nu såg jag att det inte var det. Såklart! Vet inte vad jag tänkte. Tack för att du påpekade detta!

Ok, det låter bra. Jag tror vi kan lösa det. Tusen tack!

Alright, det ska vi tänka på. Tack för info!

1 gillning

Skatten kommer förtyckt på deklarationen så det är bara att tuta och köra. Man behöver således inte deklarera ”manuellt” vid försäljning av fonder.

Det är absolut inte alltid sant! Ofta kan det även vara fel!

Dessutom om ens totala kvarskatt som uppkommer p.g.a. vinst vid försäljningen överstiger 30kSEK måste man göra en extra skatteinbetalning redan i februari! Annars får man betala ränta på kvarskatten.

Notera nu att dessa pengar ska vara inbetalda till skatteverket innan man får deklarationen så man inte vänta på den.

3 gillningar

Börja med att ta redo på anskaffningskostnad. När man vet denna kan man beräkna kommande skatt. Notera att det finns två metoder att beräkna skatten. Schablonmetoden är mer förmånlig på aktier som stigit mycket i värde. Om det blir stora belopp är det klokt att betala in underhand på skattekonto så slipper man restskatter.
Likvider är ju bara att ta ut och placera på ett konto med bra ränta till exempel. Aktier säljer man , kolla då upp vad som gäller för courtage, kan vara olika klasser som är bäst beroende på belopp som det gäller. När det är gjort inser man fördelen med ISK där sådan här hantering är enklare

2 gillningar

Ja. Detta är ett konto som han haft drällande sen 90-talet, innan ISK ens var påtänkt. It is what it is =)

På aktierna snackar vi inga jättebelopp direkt. Ca 20k. De har dock stigit med 100%… Lönar det sig med schablonmetoden då?

Aha. Jag trodde att vid försäljning av fonder kommer skatten förtryckt på deklarationen men vid försäljning av enskilda aktier krävs komplettering med K4?

Normalt räknar man vinst som försäljningsvärde minus anskaffningsvärde. Om anskaffningsvärde är lågt får man använda schablonmetod och ange 20 procent av försäljningsvärdet som anskaffningsvärde. Om aktier är köpta på 90-talet med hög värdeökning så kan schablonmetoden bli aktuell. Skatteverket har bra information om hur det fungerar i praktiken

2 gillningar

Schablonmetoden lönar sig vid värdeökning på över 400%.

På Skatteverkets sida finns information om genomsnittsmetoden och schablonmetoden:

Det kommer förtryckt, men siffrorna är inte alltid rätt. K4 krävs oavsett.

Sen tillkommer ju problemet med att betala in redan i februari om ens totala kvarskatt överstiger 30k vilket ofta är fallet när man haft fonder länge (högre reavinstskatt).

Just i detta fallet verkar ju aktiebeloppet vara lägre dock.

1 gillning

Vad är anledningen till att han vill aktierna? Placera om dom eller för att det blir mer ekonomiskt att fortsätta med dom på ett ISK?

Har själv lite aktier på ett depå-konto och fungerar på om jag ska ha kvar dom där eller om det är bättre att sälja och lägga det på ISK. En del vinst runt 100% och nån på 600%. Tänker att jag tappar ju en del iom att jag måste skatta bort vinsten. Jag skulle typ ha kvar samma innehav vid ett byte. Nån som räknat/funderat på detta?

Vet du vilka aktier? Det finns “likvider” på kontot kan vara utdelnignar som din far har alrdig överfört till sparkonto. Jag hade Kinnevik aktier för 5 år sedan och det hände “split” då fanns avvikelsen när jag sålde aktier tex. köpnota stod antal 5st aktier men försäljningsnota stod antal aktier 10st aktier. Det tog lite tid att kolla SKVs hemsida och Kinneviks hemsida för att räkna omkostnadsbelopp. Det var inte mardröm utan krävde “detectiv jobb” när jag fyllade i K4.

1 gillning

Stämmer att det kan bli en hel del detektivarbete om det skett split, uppdelning (typ Sandvik/Alleima) med mera. Skatteverket har god info på hemsidan. Är det knepigt och måttliga belopp kan man ta den enkla utvägen med schablonmetoden. Men börja med att ta reda på den info som finns hos banken där aktierna förvaras. Det kan vara knepigt med storbankerna, jag har själv knepig erfarenhet av Nordea.