Dubbelbeskattning AF depå?

Nu känner jag mig helt tappad bakom en vagn här….

Jag hade Swedbank Robur Kapitalinvest, aktivt förvaltad aktiefond, och flyttade över dessa till Swedbank Robur Access, indexnära aktiefond, Global A p.g.a. att jag ville få ner avgiften. Tänkte i min naivitet att det bara var en flytt mellan två AF och att det därmed inte skulle behöva beskattas.

Nu när jag fick deklarationen så står beloppet på strax över 100 tkr som kapitalvinst som ska beskattas med 30%….
Okej bara att bita i det sura äpplet antar jag och betala antar jag, men hur funkar det i praktiken med beskattning på det beloppet jag har kvar i AF?

Ponera i att jag säljer och tar ut hela beloppet jag har i AF idag, då har jag ju redan skattat på hela vinsten, men hur vet skatteverket att det t beloppet är skattat på redan?

Eller att jag väntar i X antal år och tar ut då. Då ska skatten bara dras på överskjutande belopp som AF gått plus, eftersom 100 tkr redan är skattat på.

Känner mig helt förvirrad här, så hoppas någon kan räta ut mina frågetecken.

På ett AF-konto betalar du skatt per affär. Om du säljer en fond som stigit i värde med 3000 kr sedan du köpte den, då har du gjort en vinst på 3000 kr och ska betala 1000 kr (30%) i skatt på den affären, oavsett vad du gör med pengarna sedan. Det spelar ingen roll om du tar ut dem från kontot eller inte.

Som jag tolkar din fråga så har du bytt mellan två fonder, alltså sålt en och använt pengarna för att köpa en annan. Då får du betala skatt på eventuell vinst som uppstod när du sålde den första fonden. Om du nu säljer den andra fonden så får du kolla på hur den har gått sedan du gjorde bytet. Om den har sjunkit i värde så får du en förlust som du får dra av på skatten (30% av förlusten, som vinsten fast åt andra hållet). Har den stigit i värde så får du betala skatt på vinsten du haft sen du köpte den.

Om din bank eller fondmäklare kan visa vinst eller förlust i kronor sedan köp, då är det den siffran du ska kolla på. Det är det beloppet du får betala skatt på när du säljer (eller får använda för avdrag, om du gjort en förlust).

4 gillningar

Beskattning i AF sker på verklig reavinst. Det sker alltid vid försäljning av värdepappren och har ingen koppling till själva kontot. Byter du fond inom samma konto säljer och köper du → reavinstskatt.

Denna kvarskatt finns det risk att den redan börja kosta kostnadsränta:

1. Din inbetalning av den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor ska vara bokförd på ditt skattekonto senast 12 februari 2026.

Du deklarerar ett anskaffningsvärde vid försäljning (brukar komma med kontrolluppgifterna från banken). Du beskattas bara på vinsten (skillnaden mellan försäljningsvärdet och anskaffningsvärdet).

1 gillning

Har inte banken redan betalat in skatten i samband med affären? Så har det funkat för mig, endast aktieaffärer som lett till kvarskatt. Kanske skiljer mellan banker men trodde att det var regeln vid köp/sälj av fonder.

Nej, det är inte huvudregeln för de flesta banker. Hur gör din bank om du gjort en reavinstförlust?

En bank kan ju omöjligen veta om alla mina AF-försäljningar slutar/slutade i en sammanlagd vinst eller förlust för taxeringsåret. Man vill ju inte betala pengar till SKV i förskott om man slutar året med reaförlust.

Ja alltså jag har ju förstått att jag måste betala skatt, men min fundering gäller väl mest dubbelbeskattning.

Säg vinst med 100 tkr, betalar skatt 30% med pengar från sparkontot på 30 tkr. Har alltså kvar över 100 tkr på AF. Om jag då säljer dessa utan att ha gått med ytterligare vinst så är de pengarna redan beskattade. Då kan jag väl inte behöva betala skatt igen när dessa säljs?

Och om jag låter AF ligga kvar orört, vilket är tänkt, och så säger vi att den ligger på 300 tkr om X år och jag säljer så är ju 100 tkr av dessa redan beskattade. Hur vet skatteverket det? Eller hur ska jag “bevisa” att jag redan skattat på dessa.

Det enda som spelar roll är priset du betalar när du köper och priset du får när du säljer. Skillnaden mellan de två är det som beskattas, vid varje affär. Det spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån, eller vart de tar vägen efter affären.

Exempel:

1. Du köper en fond för 100 tkr.
  2. Fonden går upp i värde till 130 tkr.
  3. Du säljer fonden och har alltså gjort en vinst på 30 tkr. Du betalar 30% i skatt, 9 tkr, men tar pengarna från ett sparkonto.
  4. Du använder dina 130 tkr för att köpa en annan fond.
  5. Fonden stiger i värde till 160 tkr.
  6. Du säljer fonden, har en vinst på 30 tkr (160 minus 130) och får alltså betala 9 tkr i skatt igen. Även dessa pengar tar du från ett sparkonto.
  7. Du köper ytterligare en annan fond för dina 160 tkr.
  8. Fonden går plus minus noll.
  9. Du säljer fonden. Ingen vinst eller förlust, alltså ingen skatt.
  10. Du tar ut pengarna och får 160 tkr i handen.

Du började med 100 tkr och har nu 160 tkr. Du har alltså gjort en vinst på 60 tkr (skatten oräknad), och du har betalat 18 tkr i skatt, alltså 30% av 60 tkr. Ingen dubbelbeskattning.

Är du med?

Tillägg: det är alltså din bank eller fondmäklare som håller koll på dina köp- och säljtransaktioner, räknar ut vinst eller förlust vid varje försäljning och rapporterar in detta till Skatteverket.

Redigering: rättade ett pinsamt huvudräkningsfel. 30% av 30000 är 9000, inte 10000. Slutsatsen är dock densamma.

3 gillningar

Nej det kommer du inte. Efter den första affären med vinst så köper du en annan fond. Då köper du den för 100k. Vilket blir ditt nya anskaffningsvärde. Säljer du sen den för 100k blir vinsten noll.

Köper du för 100k och säljer för 100k har du ingen vinst, ingen skatt.

Köper du för 100k och säljer för 300k är vinsten som ska beskattas 200k.

Både anskaffningskostnad och försäljningsvärde ska vara med i deklarationen.

Vet inte om jag är otydlig, jag vet redan att man bara blir beskattad på vinsten. Det som trasslade till det är att jag inte förväntade mig att byte mellan fonder, Swedbanks egna, skulle räknas som försäljning och därmed beskatta vinsten.

Som jag förstått det: Eftersom AF sålts och återinvesterats i en ny AF räknas de 100 tkr som ett anskaffningsvärde = redan beskattade pengar vid nyköp och de kommer därför hädan efter inte att beskattas, utan enbart vinst över de 100 tkr. Swedbank har koll på att de 100 tkr är anskaffningsvärdet och skickar därför enbart vidare vinst till skatteverket vid försäljning.

Snarare 900kr. 30% är lägre än 1/3.

1 gillning

Ah, då pratade vi förbi varandra lite. Men så är det jo, det begreppet “fondbyte” som många banker och fondmäklare använder finns egentligen inte i sinnevärlden, det är alltid fråga om att sälja en fond och sedan köpa en annan.

Stämmer!

Enklast är nog att du tänker på det som två totalt separata grejer.

Du köper något för 100 kronor och säljer för 200 kronor, då har du en vinst på 100kr och ska vid försäljning betala 30kr (30%) skatt.

På depån har du fortfarande 200kr eftersom skatten inte dras därifrån.

Du betalar istället de 30kr i skatt via din inkomstdeklaration och kan ta det från vilken källa du vill så länge du betalar in det till Skatteverket, t.ex. genom att du tar av din nettolön en månad och betalar in det till ditt skattekonto.

Om du köper nytt värdepapper för 200kr så är detta ditt anskaffningsvärde i det nya värdepapperet. Skulle du sälja det direkt för 200kr betalar du 0kr skatt, det är bara om du säljer det nya värdepapperet för mer än 200kr som du betalar någon mer skatt.

Det sker ingen dubbelbeskattning, du beskattas bara en gång.

Om du “byter” värdepapper via någon funktion som banken erbjuder är det bara ett automatiskt sälj och köp i kombination.

Skattemässigt är det exakt samma sak som att du manuellt skulle ha sålt och sedan manuellt köpt så tänk på byte som ett automatiskt sälj och köp istället.

Det finns inget sätt att byta värdepapper på som inte triggar skatt på en aktie- och fonddepå.

Välj ISK istället om du vill spara huvudvärk och aldrig betala skatt vid försäljning utan betala en årlig schablonskatt istället.

Nja. Swedbank skickar in kontrolluppgifter på anskaffningsvärdet och försäljningsvärdet. Du kan sen ändra dessa i din deklaration om de är fel. Det är inte ovanligt att dessa är fel. Du kan även använda en specialregel för att hitta på ett fiktivt anskaffningsvärde, (schablonregeln) om du vill, ibland är det lönsamt för dig.

Du äger fondandelar. Säljer du fondandelar så är det i något som ska in i deklarationen för beskattning. Det har inte med kontoskalet att göra.

Tack, precis det jag behövde räta ut! Det var det här med byte som jag i min enfald trodde jag kunde göra. Skulle väl läst på mer innan, men det verkade så logiskt med ett byte och inte en sälj- och köp-situation.

1 gillning

Snabbläste lite om schablonmetoden och det kanske skulle vara förmånligare. Jag vet inte vad ordinarie anskaffningsvärde var (fick fonderna för hundra år sen av mina föräldrar) men troligtvis var det 25 tkr om jag tar vad jag sålde fonderna för (ca 127 tkr) och vad som står som kapitalvinst i deklarationen (ca 102 tkr). Det bör innebära en ökning på över 400%, om jag räknat rätt?

Någon som har någon enkel förklaring på hur man gör enklast och vad som är mest förmånligt?

I kontrolluppgifterna från banken borde ett anskaffningsvärde stå.

Välj det anskaffningsvärde som är högst av verkligt och schablonberäknat. Då blir reavinsten minska möjliga i deklarationen.

1 gillning

Det är inte så att du varit inne i skatteverkets räknare och klickat, för då fylls schablonvärdet i automatiskt (80% av 127 är just 102)

Nej, har inte varit inne på skatteverket och räknat. Visste inte att den funktionen fanns ens.

Ok, så då har banken antingen inte kunna lämnat kontrolluppgift och SKV har fyllt i schablonvärde, eller så råkar av slumpens skördar anskaffningsvärdet vara exakt lika med schablonanskaffningsvärde. Med andra ord, du behöver inte fundera då det blir samma oavsett.