Det är tyvärr en väldigt komplicerad fråga med flertalet variabler, men det är antagligen ingen dålig idé. Oavsett så har ju SEB Sverige Expanderad A en skyhög avgift, så du bör absolut sälja den, och då kan du lika gärna sätta in pengarna på ISK och förenkla.
Ja - Du drabbas ju av skatten förr eller senare i alla fall. Om det vore fonder med lägre avgift kanske (men bara kanske) den lägre skatten när man kommit över beloppet där man kan utnyttja schablonmetoden kunde påverka valet, men så gamla fonder har ofta väldigt höga avgifter, så du bör i alla fall byta till någon billigare fond.
Är det svårt att deklarera försäljning av sådana fonder och använda schablonmetoden? Har som sagt aldrig haft den typen av äldre fonder tidigare så har noll koll.
Någon svarade så här i ett annat forum jag också frågat i, när en person skrev att jag borde sälja;
"Inte alls självklart. Om han behåller kommer han få ränta på ränta på den obeskattade vinsten.
Vad som är lönsamt beror på tidsperspektivet och den framtida eventuella avkastningen samt den framtida skattenivån.
Om han säljer riskerar han också den stora risken att tro sig vara en duktig placerare och vara aktiv och därmed få sämre avkastning jämfört med att ligga kvar i sina dyra fonder."
Det stämmer, och hade varit en viktig faktor om inte fonden varit så dyr. Nu är tre år ingen lång jämförelseperiod, men vi kan ju också konstatera att den gått plus 32 % senaste tre åren, medan Avanza zero gått upp 52 % på samma tid, så hittills har ju inte den aktiva strategin givit skäl för avgiften på 1,25 %.
Jag hade fortfarande sålt den. Men det stämmer att ju mer orealiserad vinst du har, desto mer tjänar du på att låta den ligga kvar, allt annat lika. Men som sagt, allt annat är inte lika, eftersom du kan byta till en bättre fond.
Har det någon betydelse när under året man säljer eller är det bara och göra på direkten? Och vad skriver man sen i deklarationen nästa år så att det beskattas utifrån schablonmetoden?
Det har ingen betydelse när på året du säljer.
Nästa år fyller du blanket K4 och där finns en ruta för anskaffningsvärde för varje försäljning. Du anger där antingen faktiskt anskafningsvärde eller 20% av försäljningspriset beroende på vilket som är högst.