När är det fördelaktigt att flytta gamla depåkonton till ISK?
Någon brytpunkt?
En bekant hade räknat på 2024 och ISKskatten motsvarade 6 % av vinsten i hens fall.
Så länge jag inte rör depåkontot utlöses ingen beskattning men jag kan heller inte byta fond.
Feltänk? 30/6 = mer än 5 år så ger depåkonto lägre skatt?
Aktie- och fondkonto 30% i reavinstskatt vid försäljning
Deklarera alla dina försäljningar i din deklaration.
(Vinst kan kvittas mot förlust inom kapital? dvs bostadsförsäljning x y)
ISK schablonskatt som är baserad på hela kontots värde
(Avläsning saldo 1/1, 1/4, 1/7, 1/10?)
Skatten syns i samband med din deklaration. (dras automatiskt?)
Ingen som vet! Beror helt på hur marknaden går. Går innehaven på ISK ner blir ju skatten dyr osv.
Tror inte tanken är att ISK ska ha några större skattefördelar mer än enkelheten att slippa deklarera enskilda affärer. Att marknaden nu gått upp en massa år gör att folk tänker som din kompis.
Det är fullt rationellt att helt enkelt sälja fonderna, skatta 30% och sedan köpa samma fonder på ISK om man tror att dessa fonder kommer stiga. Enda anledningen att inte göra det direkt är om man kan göra en kapitalförlust som går att dra av mot vinsten t ex ett kommande år eller så
Tack!
Om man simulerar att låtsasfonden på en miljon kr skulle stiga 8 % per år (eller kanske 20 % som 2024) under en period av 10 år skulle den väl ändå vid någon brytpunkt passera mer än 30 % skatt totalt om man skattar 6 % per år i ISK?
Och ändå har Jan Bolmesson skrivit:
Om du är privatperson och har en lite längre sparhorisont så lönar det sig i de flesta fall att välja ett investeringssparkonto framför att behålla en vanlig aktie- och fonddepå.
Det enda som spelar roll tidsmässigt bör vara huruvida ens utveckling når upp till schablonbeskattning på AF eller ej, såvida jag inte tänker helt snett innan jag fått i mig kaffet. När det händer blir ju skatten på utvecklingen lägre. Hur lång tid det tar att nå beror på utvecklingen.
2025 är ISK-skatten 0,89%. Om man startar fonden med 100 000 kr och den växter med 8% får du då skatta 890 kr (för det du startade med) + 71,2 kr (för kapitaltillväxten på 8%)
Den alternativa skatten på hade varit 30% på 8 000 kr dvs. 2 400 kr
Om man leker med tanken att fonden enbart hade gått upp 3% får du skatta 890 kr + 26,70 kr med ISK medan du hade skattat 900 kr om du inte haft den på ISK.
Någon som kan mer matte än mig kan säkert räkna ut exakt vart brytpunkten blir.
Vad menar du med Schablonbeskattning på AF? AF är en vanlig depå? Schablonbeskattning på en sådan är väl bara om man inte kan få fram inköpsvärdet och det då blir 20% på försäljningsvärdet?
Kan man isf välja den beskattningen själv? Jag har ca 500 000 kr i en vanlig depå som skulle ge en vinst på 450 000 kr så hade blivit 135 000 kr i skatt om vinsten beskattades med 30% men hade blivit 100 000 kr om jag beskattade den enligt den andra metoden. Kan jag aktivt välja den metoden?
Kan det vara så att “Behålla depå eller byta till ISK-kalkylatorn” tar hänsyn till schablonbeskattning (20 % istf för 30 % vinstskatt?) eller något annat?
När den orealiserade vinsten är mer än 30 % blir det större behållning i AF (aktie o fonddepå) än ISK.
Startbelopp har investerat i en AF idag? 100 000 kr Hur mycket av startbeloppet är en orealiserad vinst? 30 000 kr Månadssparande 0 Sparhorisont 10 år Genomsnittlig årlig avkastning 7,00 % Resultat av din simulering Aktie- och fonddepå (“AF”) 168 610 SEK Investeringssparkonto (“ISK”) 168 009 SEK Kapitalförsäkring (“KF”) 168 381 SEK -----------------------
Får man välja schablonskatt för tex Avanza Zero i depå?
Samma sak med en äldre Allemansfond i depå som dessutom kostar avgift 1,42 % jmf indexfonder 0,22 %? ---------------