Är du också irriterad på ISK?

Jag retar mig (rejält) på ISK och att spelreglerna ändras hela tiden. Jag vet precis hur schablonintäkt och skatt beräknas idag, men allt fixande och trixande med lägstanivå på ränta, 300 tkr skattefritt, m.m. som har skett genom åren retar gallfeber på mig.

Dessutom börjar jag bli sur på att betala lite (???) skatt hela tiden och börjar luta åt att spara i vanlig depå med 30 % skatt på eventuell vinst istället - åtminstone när det gäller fonder.

ISK skulle förenkla för (små)sparare men jag tycker nog att vanlig depå är enklare att hålla reda på. Man vet man får!

Nån mer som är förbannad på ISK? :grin:

5 gillningar

Nu när 300k blir skattefritt kan det väl inte bli mycket enklare? Ingen vinstskatt, ingen avkastningsskatt, ingenting att tänkta på. Har man mer än 300k är det fortfarande enklare än en AF eftersom man slipper redovisa varenda liten transaktion till Skatteverket.

Jag är inte så förbannad på ISK. :wink:

13 gillningar

Förbannat är väl ett väl starkt uttryck. Men jag hoppade över till depå i December på gott och ont…

Medhåll, upp till 300 tkr är det såklart enkelt och billigt pga skattefritt. Men från 300 001 kr börjar jag bli sur :wink:

Jag tycker däremot inte att det är så vansinnigt krångligt att deklarera transaktioner på vanlig depå. Fondinnehav är förtryckta och när det gäller aktieaffärer kan man ju få underlag (K4) från Avanza (om man är kund där).

Jag tror många underskattar värdet av att skjuta upp skatten och samtidigt behålla möjligheten att skatta för en livstid av investeringar till noll eller låg skatt senare i livet.

Vad fick dig att byta? Vad är gott och vad är ont?

Så kanske det är? Jag har inte fördjupat mig i kalkyler om vilket alternativ som (eventuellt) skulle vara bättre skattemässigt.

Jag ville byta inför skattehöjningen.

Men det är ju en spekulation… Nu har värderingar gått upp ganska mycket sen nyår så om jag behöver sälja blir det ganska mycket skatt. Nu behöver jag inte sälja men man vet ju aldrig? Ett liknande scenario är ifall min globalfond läggs ner, kanske inte så troligt men det kan hända…

Det är svårt att slå 0%. Man kan ju räkna på det om man vill men jag tror inte det går att slå med ISK. ISK är ett garanterat sätt för Sverige att ta in skatt och motverka att man väljer bättre lösningar senare.

Nope. Älskar ISK eftersom jag delvis är i uttagsfasen och slipper allt krångel med beräkning av reavinst.

3 gillningar

0 % är absolut svårslaget, men svårt att nå också :face_with_diagonal_mouth: Nån gång kommer innehaven att säljas, helt eller delvis. Men som sagt, jag har inte fördjupat mig i om nåt alternativ är bättre eller under vilka förhållanden.

Men jag håller med om att skattefrågan är intressant, minst sagt!

Självklart. Men jag rekommenderar alltid att man gör detta i en skattehemvist med noll eller låg skatt.

Det enda scenariot där ISK är bra är om man är 100% säker på att man själv och alla som ärver portföljen för alltid kommer att välja svensk skatt.

Skulle just fråga dig om ditt resonemang baserades på att byta skattehemvist – tack för klargörandet :grinning:

Ja, eller egentligen bara lämna det valet öppet. Att ha den möjligheten kostar inte mycket jämfört med uppsidan om man väljer att utnyttja det.

Väljer man ISK så stänger man den dörren. Man låser in sig på en “relativt hög” skattenivå.

För egen del har vi både valt bättre skattehemvist, och kommer troligen aldrig sälja större delen innan vi lämnar vidare :nerd_face: så då lämnar vi den möjligheten vidare till arvingar.

Jag sparar iochförsig nästan bara i fonder, så jag drabbas inte av så mycket beräkning/redovisning av reavinst.

Men när jag väl deklarerar aktiehandel så använder jag Avanzas K4, så för mig personligen är det inte så betungande.

Intressant input, tack!

Nej, vad som helst kan ju hända. Just nu har jag ingen uppfattning om när/om jag kommer att sälja några innehav, så där finns helt klart en osäkerhetsfaktor. Ur skattesynpunkt dvs.

Så det är inte ISK i sig du är förbannad på, för något enklare går ju knappast att hitta… du behöver göra absolut ingenting för att redovisa vinster/förluster, bara signera din deklaration, smack - färdigt.
Det är skatten du stör dig på och det får man ju göra, jag älskar inte heller skatt men jag förstår att det behövs.

1 gillning

Njae… Ur “användarsynpunkt” är ISK förvisso enkelt men jag ogillar att våra kära politiker ändrar förutsättningarna för sparformen hela tiden. Dessutom tycker jag inte att vanlig depå är så krånglig att deklarera.

1 gillning

Då har du aldrig ärvt aktieinnehav eller försökt deklarera försäljning av något du ägt i 10+ år, med splittar eller omvända splittar.

11 gillningar