Montrose har 0,12% till 0,05% växlingsavgift och tar ej växlingsavgift på utdelningar som exempelvis Avanza. Det fick mig att flytta mina ISK dit iallafall.
Edit: glömde nämna att Savr har en ETF “Savr Global” som ej har växlingsavgift om man inte har behov av montrose värdepapperskredit. Men har hört att savr jobbar på att lansera kredit i framtiden
Avanza PB har nu även KF med valutakonto där man inte behöver växla om man ombalanserar. Det är även lägre växlingsavgift när man manuellt växlar, tror jag.
Dessutom handlar man den courtagefritt också. Är man ute efter en global ETF så är denna faktiskt grym. SAVR har dessutom courtagefritt för iShares och Virtune ETF:er. Kommer inte ihåg ifall det fanns fler. Montrose är bra när man handlar USA/SWE men mindre bra för ETF:er på tyska börsen då min courtage är 19kr (såvida man inte handlar för 10k eller mer om jag minns rätt).
SAVR har ju min 1kr i courtage för alla marknader dock så är deras växling på 0.19% så man måste räkna lite på hur man normalt handlar och var det blir bäst. Länsförsäkringar köpte ju upp SAVR nyligen, om det är bra eller dåligt får tiden avgöra
Jag har flyttat min tjänstepension till Nordnet och är PB-kund där vilket gör att jag kunde öppna valutakonton kopplat till ISK. Det kräver också att man tecknar ett kreditavtal (vilket jag redan hade) eftersom det automatiskt blir ett lån om man köper värdepapper i en valuta som man inte har växlat sig till innan (eller inte växlat tillräckligt mycket).
Man måste växla till sig den aktuella valutan innan man köper värdepapper och växlingen sker 3 ggr per dag vid särskilda klockslag. Kostnaden för växling sjunker från 0.25% till 0.075%.
Edit: nedan gäller ju endast om man vill ha en bred globalfond i EUR (täcker endast developed-, inga emerging markets).
Annars är nog Interactive Brokers ISK det billigasta av alla andra alternativ.
SAVR Global är väl den billigaste av alla?
Detta förutsatt att man bara köper och aldrig säljer
Vi har mycket riktigt slopat courtaget och växlingsavgiften på SAVR Global by Vanguard (Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Acc). Sedan har vi freebuy/courtagefria köp på Virtunes produkter samt ETF:er från BlackRock (iShares), VanEck och WisdomTree. Inte omöjligt att vi lägger till fler samarbetspartners på den listan framåt dock, @SAVR-Rob är alltid på tårna. Några önskemål?
Även jag kör Nordnet PB med valutakonto på både ISK, KF och en gammal depå. På depå kunde man ha valutakonto även innan PB. Haft valutakonto där sedan decennier.
Courtage: 0,05% (minst 9 kr utanför Norden).
Valutaväxling: 0,075%
Det var smidigt att klassificera sig som professionell, så kan handla VT, VTI, VXUS, etc. Alla kan förstås inte göra det, men borde ju finnas en hel del här som kan göra det. Och för de som inte kan det finns WEBN, etc.
På ISK finns det skattenackdel på så sätt att man kan åka på amerikansk arvsskatt. Men också en skattefördel genom att amerikanska ETF:er inte betalar skatt på utdelningar från amerikanska bolag, medan irländska (och svenska) fonder betalar 15%. Jag tror också amerikanska ETF:er betalar lite mindre skatt på utdelningar från japanska bolag, men det gör marginell skillnad i så fall.
Äger man den på KF så försvinner nackdelen med risk för arvsskatt eftersom man inte själv äger ETF:en, men man har fortfarande fördelen att slippa skatt på utdelningar från amerikanska bolag.
Ah, jag tror att de lurat mig genom att dölja avgiften i kursen för mina automatiska fx-trades. På de manuella ser jag att de dragit vad ser ut som $2 omvandlat till EUR som en explicit avgift, men på de automatiska (alltså när jag köpte något denominerat i EUR med SEK på kontot) står det 0.00 som avgift, men Internet säger att de bakat in en avgift på 0,03 % i kursen.
Det jag tycker är värst, utöver kostnaden, är tiden det tar för pengarna att bli tillgängliga, \text{2 dagar}. Det måste finnas ett snabbare sätt att göra det på. Jag har skrivit till supporten men har inte fått svar ännu.
Tyvärr inte. Jag har gått över till KF sedan ett bra tag förutom att det sitter ett gammalt innehav kvar på depån så jag har inte kollat på vilken möjlig hjälp som finns på länge. Går ju be AI om hjälp (men dubbelkolla allt) förstås.
Har man 1-2 innehav och säljer först när man ska minska på aktieallokeringen som äldre blir det ju inte så många affärer åtminstone.